Varumärke
Linas Matkasse gör om identiteten och plockar bort Lina från marknadsföringen: ”Behöver inte alls vara negativt”
Publicerad: 18 mars 2022, 13:25
Nya Linas bär inte längre bilden av sin grundare.
Foto: Press / Oskar Ekdahl / Mathias Blom / Jini Sofia
Efter fjorton år gör Linas Matkasse om sin varumärkesidentitet. Bland annat kommer grundaren Lina Gebäck inte längre vara del av den visuella kommunikationen. Varumärkesexperterna Anna-Karin Lingham och Ieva Englund tror det kan vara ett smart drag – om det görs rätt. ”Den visuella identiteten har en viktig roll för ett varumärkes igenkänning och trovärdighet,” säger Anna-Karin Lingham.
Marknaden för färdiga matkassar har ökat enormt sedan slutet av 00-talet. I Sverige var den första aktören Middagsfrid, som etablerades redan 2007. Året därpå föddes Linas Matkasse, som grundades av
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.