Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Lykos kalender värd 10 000 har hajpats i månader – ilska när sajten kraschade och kalendern var slut

Publicerad: 3 oktober 2022, 13:16

Kunder är missnöjda över att Lykos julkalender ”24K” inte gick att få tag på.

Foto: Montage

Lykos julkalender ”24K” har marknadsförts flitigt i flera månader. När kalendern, som Lyko uppger har ett värde på över 10 000 kronor, släpptes vid lunch under måndagen kraschade sajten. I sociala medier rasar nu kunder över att det var omöjligt att få tag på produkten. Lyko, som har tre andra mindre exklusiva kalendrar, vill inte berätta hur stort antal av premiumkalendern som fanns. ”Trots problemen har vi sålt för en miljon kronor totalt redan nu”, säger skönhetsjättens kommunikationschef Tom Thörnblom.

Ämnen i artikeln:

NyheterLykoJulkampanjSociala medierPR

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Att släppa julkalendrar med ett smakprov på produkter har blivit ett populärt grepp, inte minst bland skönhetsvarumärken. Ofta föregås lanseringarna av en lång tids marknadsföring i sociala medier, vilket innebär att både förväntningarna och efterfrågan hos kunderna är stor. 

Det har visat sig vara en inte helt riskfri strategi. Många minns nog kontroversen kring Caia cosmetics julkalender förra året, vars lansering ledde till en kritikstorm. Kalendern, som kostade 1 795 kronor, sålde slut på mindre än en timme och gav Bianca Ingrossos bolag intäkter på 36 miljoner kronor. Men missnöjda kunder rasade över både innehållet och prislappen och många menade att de kände sig lurade. 

Ett annat varumärke som nu fått det hett om öronen på grund av sin julkalender är e-handelsjätten Lyko. Vid klockan 12 på måndagen släppte bolaget sin premium-kalender ”24K” för 2 499 kronor. Enligt Lyko själva uppgår produkternas värde till cirka 10 400 kronor. 24K har marknadsförts flitigt i både egna kanaler och via influencers i flera månader, och vid lanseringen kraschade sajten av det höga trycket. 

I kommentarsfält på både Lykos instagramkonto och på sajten är många kunder nu kritiska. Flera lyfter att det var omöjligt att få tag på en 24K-kalender, trots att man var inne på sajten i god tid innan släppet. 

”Jag satt från att den släpptes kl 12 och sidan bara krascha hela tiden. Lyckades efter ca 40 min att beställa fick en orderbekräftelse men då kraschade betalningen och ordern var ogiltig när jag ringde kundtjänst. Sedan var den slutsåld”, kommenterar en kund på sajten. 

”Så var 24k slutsåld fast jag klickade 12:00 prick :( stått och uppdaterat sidan i 40 min. Jättedåligt!” skriver en annan. 

”24K slutsåld även fast man satt med både dator och telefon och uppdaterat sedan 12.00 utan att ens komma in på sidan. Fyfan vad tråkigt. Otroligt dåligt”, lyder ytterligare en kommentar. 

LÄS MER: Avslöjar: Lykos personal manipulerar snittbetygen – sätter skyhöga stjärnor på egna produkter

Somliga personer adresserar att liknande problem uppstod då Lyko släppte sin julkalender förra året. En kund skriver på sajten:

”Jag har full förståelse för att det inte är kundservice fel att hemsidan och betalningar kraschar 100%. Men jag anser att Lyko som företag borde se över detta och lära sig från föregående år. Ta in fler kalendrar, släpp ett antal av produkten i omgångar så att inte hela hemsidan kraschar av överbelastning, eller inför något i stil med 'om du har en produkt i kundvagnen så reserveras den i 12h' eller något liknande. För så som jag förstod det så var det en stor mängd människor som iallafall kunde lägga produkten i kundvagnen men inte betala den.”

Premium-kalendern 24K finns nu inte längre tillgänglig. Istället finns bland annat julkalendern ”25 Days of Bea-you-ty”, med produkter på ett bra mycket lägre värde, enligt Lyko sammantaget cirka 3 180 kronor. 

– Det är jättetråkigt att folk suttit och väntat och ändå inte fått tag på en kalender. Vi har verkligen förberett oss för att det skulle gå så bra som möjligt, och vi är vana vid att hantera stora trafikströmmar, till exempel på Black friday. Teknikgänget var extra bemannade, men vi är tagna på sängen av det stora intresset, säger Tom Thörnblom, kommunikationschef på Lyko. 

Många kunder tar upp att det inte gick att få tag på en 24K, trots att de var inne på sajten i god tid. Hur kommer det sig?
– När många tusentals personer på samma tidpunkt försöker uppdatera en sajt, så klarar inte infrastrukturen av det. En del kunder har fått det att funka från olika länder, och även från olika delar av Sverige, men vi har inte lyckats hålla ihop det sammantaget. 

Hur många kalendrar av 24K har ni på lager? Finns det nog för att möta efterfrågan?
– Vi har fyra stycken olika kalendrar, och intresset för alla är oerhört stort, det är därför vi har biffat upp med extra bemanning på tekniksidan. Vi har ett visst antal av alla kalendrar, och den exklusiva sålde slut först. 

Hur många julkalendrar har ni av er exklusivaste, 24K, som ni marknadsfört mest?
– Det kan jag inte säga. Men jag kan säga att vi, trots problemen, har sålt för en miljon kronor totalt redan nu. 

Hur ska ni bemöta kritiken från de missnöjda kunderna?
– Vi har skickat mejl till alla kunder som haft kalendrarna för bevakning, och på kundservice jobbar de för fullt för att besvara alla frågor som kommer in den vägen. 

LÄS MER: Skönhetsjätten Lyko om nya samarbetet med Åkestam Holst: ”Gillar den spänstiga dialogen”

Det uppstod en liknande situation vid förra årets julkalendersläpp – hur ska ni göra för att det här inte ska hända igen?
– Vi har gjort flera förändringar sedan förra året. Då var tidpunkten för lansering hemlig förutom för de kunder som lagt en bevakning. I år ville vi göra det mer rättvist och gick ut med att vi släpper vid samma tidpunkt för alla kunder, så att alla vet i förväg när det är dags. Idag på förmiddagen hade vi nedräkning på sajten och vid klockan 10 fick kunderna en ytterligare påminnelse om att släppet skulle ske. Dessutom har vi tagit fram fler kalendrar jämfört med förra året och gjort fler förberedelser för att det skulle vara så rättvist som möjligt. Men vi är som sagt tagna på sängen av intresset. 

Trots risken för kritik från kunderna säger Tom Thörnblom att Lyko ser fenomenet med julkalendrar med produkter som en stor möjlighet. 

– Vi har ju många olika varumärken i våra kalendrar, inom både hudvård, hårvård och smink, och vi vet att kunderna uppskattar det mycket. Det är ett sätt att kunna testa nya produkter och hitta nya favoriter. Men vi måste se till att göra det ännu bättre på vårt sätt, och kanske titta på hur man går går tillväga när man släpper biljetter till stora konserter. 

LÄS MER: Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna
LÄS MER: Bolagen försvarar uppblåsta priserna: ”Vi har revolutionerande formulas”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev