Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Marknadschefen om Kappahls nya utseende: ”Ett starkt signalvärde för förändring”

Publicerad: 12 augusti 2021, 07:37

Marknadschefen Madeleine Ahlström berättar om insikterna bakom Kappahls nya varumärkesstrategi, visuella identitet och logotyp: ”Får en logotyp som ligger mer i tiden och är mer internationellt och digitalt gångbar”.


Ämnen i artikeln:

KappahlLogotypLynxEye

Under 2020 minskade Kappahls totala försäljning med 14 procent, men med stora besparingar och ett antal butiksstängningar lyckades bolaget hålla uppe lönsamheten. Första halvåret 2021 har bolaget bolaget hämtat in intäktstappet och ökat försäljningsintäkterna med 7-8 procent.

Varumärket har också ägnat pandemin åt att utvecklat olika
delar av affären. Nu planerar en omfattande satsning på e-handel för att öka tilväxten på de europeiska marknaderna. Kappahl har också tagit hjälp av Lynxeye för att utveckla en ny varumärkesstrategi och nu lanseras en ny logotyp och visuell identitet som tar utgångspunkt i företagets historia. I ett pressmeddelande hänvisar företaget till det 70-talets ”självsäkra uttryck”.

– Kappahl är ett starkt varumärke med en spännande och värdeskapande historia. Det har varit viktigt för oss att få med vårt arv, vår kultur och vår historia samtidigt som vi rör oss framåt, säger Madeleine Ahlström, marknadschef Kappahl till Resumé.

Den nya logotypen har rundare, geometriska former som tar för sig och en något tyngre font. Det återskapar en grafisk karaktär från bolagets förflutna samtidigt som utseendet inte ligger alltför lång bort i från den tidigare loggan.

– Alla de olika delarna har kvalitetssäkrats genom olika tester för att fungera både digitalt och fysiskt – att logon inte blir för tunn, läsbarheten i vårt nya egendesignade typsnitt, färger som både skapar igenkänning men också ger plats till säsongsvariationer i sortimentet och mycket mer.

Den nya visuella identiteten rymmer även ettt egenutvecklat, unikt typsnitt (Kappahl Type) som bygger på logotypens grundformer.

Kappahls logotyp är förenklad och moderniserad genom att  det stora A:et försvinner. A:et har tidigare varit en symbol för modekedjans grundare, Per-Olof Ahl.

– Genom att herr Ahl får flytta in i framtida Kappahl ser vi att vi får en logotyp som ligger mer i tiden och är mer internationellt och digitalt gångbar.

Den nya strategin ska förflytta Kappahls position mot ett varumärke där värdegrunden får större betydelse. 

I den pågående förändringsresan med målet att nå växa på nya marknader, i nya kanaler och med nya varumärken har Kappahl tagit hjälp av djupgående samtal med modekedjans valda målgrupper.

– Hela vår nya varumärkesstrategi är baserad på kundinsikter som vi hämtat genom större enkäter och digitala fokussamtal med våra valda målgrupper.

Hur samstämmer den nya identiteten med att ni ska bli ett bolag där värdegrunden ska få större betydelse?
– De hänger tätt samman. Den visuella identiteten är framtagen för att vara helt i linje med vår varumärkesstrategi. Den har ett starkt signalvärde för förändring och blir ett verktyg för oss för att tydliggöra våra intentioner och förstärka de positiva associationer som Kappahl förknippas med, som är starkare än pris och produkt. Då blir vi än mer tydliga och relevanta för våra kunder.

Huvuddelen av arbetet med den nya varumärkesstrategin och den visuella identiteten har genomförts av många medarbetare på flera avdelningar inom hela koncernen (inte bara marknadsavdelningarna).

– Arbetet har visat sig värdefullt på fler sätt. Det har peppat och stärkt organisationen under det mycket utmanande år vi har bakom oss. Arbetet har stärkt vår kultur och skapat en än mer framåtlutad, modig och engagerad organisation.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KappahlLogotypLynxEye

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News