Varumärke
Mathem gör omfattande re-brandning – ska förstärka positionen kring bekvämlighet
Publicerad: 4 maj 2021, 08:57
Mathems nya identitet och kommunikation har tagits fram av NoA-byråerna Bold och Åkestam Holst tillsammans med inhousebyrån.
Den nya identiteten började synas på Mathems nya bilar för en tid sedan. I veckan lanserade varumärket sitt nya utseende fullt ut. Förändringen kommer att synas på webbsidan, i appen, i chaufförernas nya kläder samt i all kommunikation.
Det nya utseendet ska spegla resan från ett litet, entreprenörsdrivet matföretag till en etablerad, tech-driven supermarket och e-handelstjänst med hemleverans. Under 2020 beräknar företaget att omsättningen överstiger två miljarder kronor.
Re-brandningen omfattar en ny varumärkesstrategi, ny visuell identitet och ny kommunikationsplattform. Arbetet har gjorts av inhousebyrån Creative i samarbete med The North Alliance, där varumärkesbyrån Bold utvecklat varumärkesplattform, varumärkesstrategi och visuell identitet, medan kommunikationsplattform och varumärkeskampanj arbetats fram tillsammans med kommunikationsbyrån Åkestam Holst.
– På Mathem bygger vi hela vår position kring bekvämlighet, vilket är den absolut främsta drivkraften för människor att använda vår tjänst. Både vår nya visuella identitet och vår nya kommunikationsplattform speglar detta, och vi är helt övertygade om att det kommer att ge Mathem ett fantastiskt lyft i vår fortsatta resa framåt och uppåt, kommenterar Johan Gertell, tillförordnad sälj- och marknadsdirektör för privatkunder på Mathem.
Ledorden för den nya visuella identiteten är enkelhet och pålitlighet. Utseendet ska uttrycka ett varmare och vänligare varumärke, samt att konsumenterna enkelt ska känna igen bolaget med ny logotyp, grafiska element, typsnitt, interaktion- och motionprinciper. Inspirationen har framför allt kommit från härliga råvaror ur Mathems sortiment.
Kommunikationsplattformen, och konceptet ”Smaka på friheten”, ska tydliggöra Mathems kundlöfte att förenkla människors vardag och ge dem friheten att själva välja vad de vill lägga sin tid på.
– Med kraften av kreativitet berättar och visualiserar vi hur Mathem gör kundernas liv bekvämare. Vår ambition är att skapa ett mer inbjudande, underhållande och hjälpsamt varumärke, säger Helena Tencer, chief operating officer och kundansvarig på Bold & NOA.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Mathem:
Tf Chief Revenue Officer B2C – Johan Gertell
Head of Creative – Linda Brockman
Art Director, Creative – Erik Weidenhielm
Senior Copywriter, Creative – Sofie Schweinebarth
Production Manager, Creative – Jennifer Åström
The North Alliance:
Client Lead – Helena Tencer
Client Director – Fredrik Burman & Jenny Kaiser
Strategic Director – Jerker Winther
Design Director – Eva Aggerborg
Art Director – Erik Nordenankar
Copywriter – Julia Sebesteny
Strateg – Mattias Hjelm
Senior Designer – Ami Izaki
Designer – Whitney Macaluso
Production Manager – Tina Thornander
Production Manager – Mimmi Morén
Motion Designer – Christina Damsgaard