Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Mathem gör omfattande re-brandning – ska förstärka positionen kring bekvämlighet

Publicerad: 4 maj 2021, 08:57

Mathems nya identitet och kommunikation har tagits fram av NoA-byråerna Bold och Åkestam Holst tillsammans med inhousebyrån.


Ämnen i artikeln:

MathemThe North Alliance

Den nya identiteten började synas på Mathems nya bilar för en tid sedan. I veckan lanserade varumärket sitt nya utseende fullt ut. Förändringen kommer att synas på webbsidan, i appen, i chaufförernas nya kläder samt i all kommunikation.

Det nya utseendet ska spegla resan från ett litet, entreprenörsdrivet matföretag till en etablerad, tech-driven supermarket och e-handelstjänst med hemleverans. Under 2020 beräknar företaget att omsättningen överstiger två miljarder kronor.

Re-brandningen omfattar en ny varumärkesstrategi, ny visuell identitet och ny kommunikationsplattform. Arbetet har gjorts av inhousebyrån Creative i samarbete med The North Alliance, där varumärkesbyrån Bold utvecklat varumärkesplattform, varumärkesstrategi och visuell identitet, medan kommunikationsplattform och varumärkeskampanj arbetats fram tillsammans med kommunikationsbyrån Åkestam Holst.

– På Mathem bygger vi hela vår position kring bekvämlighet, vilket är den absolut främsta drivkraften för människor att använda vår tjänst. Både vår nya visuella identitet och vår nya kommunikationsplattform speglar detta, och vi är helt övertygade om att det kommer att ge Mathem ett fantastiskt lyft i vår fortsatta resa framåt och uppåt, kommenterar Johan Gertell, tillförordnad sälj- och marknadsdirektör för privatkunder på Mathem.

Ledorden för den nya visuella identiteten är enkelhet och pålitlighet. Utseendet ska uttrycka ett varmare och vänligare varumärke, samt att konsumenterna enkelt ska känna igen bolaget med ny logotyp, grafiska element, typsnitt, interaktion- och motionprinciper. Inspirationen har framför allt kommit från härliga råvaror ur Mathems sortiment.

Kommunikationsplattformen, och konceptet ”Smaka på friheten”, ska tydliggöra Mathems kundlöfte att förenkla människors vardag och ge dem friheten att själva välja vad de vill lägga sin tid på.

– Med kraften av kreativitet berättar och visualiserar vi hur Mathem gör kundernas liv bekvämare. Vår ambition är att skapa ett mer inbjudande, underhållande och hjälpsamt varumärke, säger Helena Tencer, chief operating officer och kundansvarig på Bold & NOA.

Arbetsgrupp

Mathem:

Tf Chief Revenue Officer B2C – Johan Gertell

Head of Creative – Linda Brockman

Art Director, Creative – Erik Weidenhielm

Senior Copywriter, Creative – Sofie Schweinebarth

Production Manager, Creative – Jennifer Åström


The North Alliance:

Client Lead – Helena Tencer

Client Director – Fredrik Burman & Jenny Kaiser

Strategic Director – Jerker Winther

Design Director – Eva Aggerborg

Art Director – Erik Nordenankar

Copywriter – Julia Sebesteny

Strateg – Mattias Hjelm

Senior Designer – Ami Izaki

Designer – Whitney Macaluso

Production Manager – Tina Thornander

Production Manager – Mimmi Morén

Motion Designer – Christina Damsgaard

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MathemThe North Alliance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.