Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

McDonalds burgare får ny paketering – direkt efter Burger Kings omprofilering

Publicerad: 18 Februari 2021, 13:09

McDonald's nya förpackningsdesign ska vara en ”feel good-upplevelse” som fungerar jorden runt. Uppdateringen rullas nu ut globalt efter fem års arbete.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

När McDonalds nu uppdaterar sin förpackningsdesign globalt är det med en fot i det klassiska uttrycket, det andra gåendes mot färg och form. 

Förpackningen till Big Mac täcks till exempel numera av en illustration av hamburgaren. Pommes frites-förpackningen har en imitation av dessa inuti och Egg McMuffin ser ut som ett knäckt ägg. 

Bakom den uppdaterade designen står designbyrån Pearlfisher, som har arbetat med projektet sedan slutet av 2016. Det är en del av ett större arbete kring att utveckla varumärket. 

– Vi tänkte på hur vi kan stötta den nya varumärkesidentiteten för att skapa en ”feel good-upplevelse” som fungerar jorden runt. Oavsett plats eller språk ska den nya designen direkt kunna kommunicera glada stunder, säger Hamish Campbell, executive creative director på Pearlfisher, till Adweek. 

Den nya paketeringen började rullas ut på flera marknader sent under förra året, bland annat Australien, Nya Zeeland and the Stillahavsöarna. Arbetet med att introducera förpackningsdesignen kommer att pågå under de kommande två åren. 

– Produktfamiljen ser nu självsäker och enkel ut tack vare att mycket eftertanke och beaktande har gått till att ta ner varje produkt till sin renaste och mest attraktiva form. Den här uppdateringen omfattar hela McDonald's meny men ger även spelrum för framtida innovationer. 

Den nya skruden följer tätt inpå att konkurrenten Burger Kings genomfört sin största omprofilering på 20 år

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.