Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 30 september 2021, 12:40
Att låta medarbetarna recensera ett företags egna produkter kan ge en felaktig bild av vad de riktiga kunderna tycker – och leda till höga böter. Efter Resumés granskning valde Lyko att ändra sitt system, nu följer även Kicks efter.
Under gårdagen rapporterade Resumé att skönhetsjätten Lykos medarbetares betyg och omdömen dragit upp snittbetyget på flera produkter på ett sätt som riskerar att bli vilseledande, och därmed bryta mot marknadsföringslagen. Av 300 produktrecensionerna från tio slumpvis utvalda medarbetare låg snittbetyget på 4,6 stjärnor.
Inledningsvis sa Lyko att de inte såg något problem med tilltaget, men efter publiceringen meddelade bolagets vd Rickard Lyko att de ska ta bort medarbetarnas betyg från snittet.
Lykos personal manipulerar snittbetygen – sätter skyhöga stjärnor på egna produkter
Fyra varumärken: Så jobbar vi med kundrecensioner
Därför är ratingsystemet värdelöst – så här ska du jobba i stället
– Att ett företag utger sig för att vara en konsument genom att ge sken av att ge en konsumentrecension när man jobbar på företaget riskerar alltså att vara otillåtet och det kan utdömas en marknadsstörningsavgift upp till tio miljoner kronor, säger Cecilia Torelm Tornberg, advokat på Marlaw, om riskerna med förfarandet.
I samband med publiceringen hörde Resumé även av sig till en rad andra bolag med stor e-handel, däribland skönhetsbolaget Kicks. Även där har anställda i hög utsträckning recenserat och gett betyg åt olika produkter, vilka har räknats in i snittbetyget.
Efter att Resumé kontaktat Kicks marknadschef Carola Lundell säger nu även hon att de kommer att ändra sitt system.
”Vi ser över våra rutiner och kommer att ta bort Kicks anställdas betyg från snittbetygen för att undvika otydlighet mot kund”, skriver hon i ett mejl till Resumé.