Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Metaverse kan vänta – ett tag till

Publicerad: 26 december 2021, 06:30

Det är först i år som begreppet metaverse har fått medialt genombrott.

Foto: Thinkhubstudio.

Årets namnbyte alla kategorier är Facebook som plötsligt blev Meta. Är det relevant för ett normalsvenskt företag eller är det bara bevis på en mediegigant som gått vilse?


Ämnen i artikeln:

MetaFacebook

Det är snart slut på året, Facebook säger sig ha bytt strategi och ska flytta in i det så kallade metaverse. Därav namnbytet på koncernen. Har en svensk marknadschef anledning att bli ängslig?

Det här är en text från Resumés magasin

Den publicerades först i nummer 9/2021. I numret ingick också bland annat ett långt reportage om hållbarhet. Resumés magasin ingår i din prenumeration.

Petter Rudwall, creative director på Valtech Radon, har under hösten faktiskt fått frågor från marknadschefer om metaverse. Hans råd är att plugga på.

– Åtminstone lära sig grunderna om blockkedjor, decentraliserat ägande, om webb 3.0 och NFT:er.

Nils Andersson Wimby, head of creative and media på försäkringsbolaget If, är inne på ungefär samma spår men ställer sig mer tveksam till uppståndelsen.

– Man måste naturligtvis fråga sig varför. Jag kan väl se att det kan vara intressant som en långsiktig trendspaning men jag rekommenderar inte att göra om marknadsavdelningens treårsplan.

Metaverse är inte helt nytt. Minns den virtuella världen Second Life på 00-talet? Sverige byggde en ambassad där som Carl Bildts avatar invigde. Just då var det bra pr (för Carl Bildt) men på sikt var det enkelt uttryckt ett fiasko. Men i praktiken var det en antik förlaga till metaverse. Redan då, på 00-talet, pratades det om att göra affärer i den här digitala världen.

Men det är först i år som begreppet metaverse har fått medialt genombrott. Och det är framför allt amerikanernas intresse för kryptovalutor som har drivit på (bitcoin ökade med 250 procent efter Metas lansering).

Men problemet är att det inte finns någon tydlig definition av metaverse. Väldigt enkelt uttryck är det en version av internet som förstärkts av VR, AR, där användarna kan interagera med varandra som i dataspel, typ ”Fortnite”, och relationerna bygger på blockkedjor, decentraliserat ägande. Delen med blockkedjor och NFT (digital egendom i blockkedjor) brukar definieras som webb 3.0 till skillnad mot webb 2.0 som är sociala medier. Den ”nya” kreativa ekonomin är en annan del av metaverse.

Metaverse kan vara delar av detta eller allt på en gång. I Mark Zuckerbergs version finns det även annonser vilket puritanerna i metaverse anser är förkastligt.

Facebook pratade redan i somras om metaverse, Facebook äger VR-bolaget Oculus, och spekulationerna menar att bolaget, inklusive Instagram och Whatsapp, måste agera eftersom man håller på att förlora den unga generationen som föredrar att hänga på Tiktok. Eller så är Meta Facebooks sätt att krishantera årets alla skandaler.

Mest problematiskt för Meta är att det finns andra bolag som Sandbox, Decentraland och IMVU som ligger långt före i utvecklingen. Bolag som bygger hela sin affärsmodell på metaverse. Och pionjärerna i detta universum, vanligtvis gamers, uppfattar det knappast som en sajt man loggar in på.

Det är med andra ord förvirrat. Petter Rudwall är dock övertygad om att det här är det stora teknikskiftet som kommer förändra hur vi, inom några år, kommer göra affärer. Det blir decentraliserat och anonymiserat. Inga kakor eller algoritmer som styr, knappast annonser utan i metaverse handlar det om att skapa verkligt värde/upplevelse som kan säljas.

– Alla affärsmodeller ställs upp och ned.

Det säljs digitala bilar i metaverse, det säljs konst för miljontals kronor och lyxvarumärken som Gucci och Louis Vuitton har vitaliserats i den nya världen.

– Jag tycker att bolag åtminstone ska fundera på hur det här kan drabba eller hjälpa, hur människor kommer att konsumera varumärken i den här nya världen.

Nils Andersson Wimby är mer krass i sin syn på metaverse.

– Jag tycker man kan göra rolig pr på det om det dyker upp tillfälle, experimentera med läropengar – och sedan sitta still i båten.

– Jag tror inte mycket på ”first mover advantage”.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MetaFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.