Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Nordea: ”Någon konspirationsteori har aldrig legat som grund för våra bildval”

Publicerad: 18 Maj 2020, 12:40

I förra veckan uppmärksammade TT att Nordea tog bort en bild från hemsidan efter att ha anklagats för att signalera tystande av pedofili enligt bland annat konspirationsteoretiker. Enligt banken kom kritiken mot bilden från flera håll.


Ämnen i artikeln:

Nordea

Det var i förra veckan som en bild på Nordeas hemsida föreställande en flicka som hyssjar åt sin pappa väckte starka reaktioner, bland annat bland konspirationsteoretiker. Personer som står bakom den så kallade illuminatiteorin (att världen styrs av ett hemligt sällskap som grundades på 1700-talet), ansåg att storbankens reklambild förespråkade både ondska och pedofili.

Bilden var hämtad från Nordeas reklamfilm för bolån och flickan bakom ett duschdraperi med pekfingret över munnen, tolkades som ett bevis för konspirationen – att banken ville tysta pedofili. 

Under slutet av förra veckan tog Nordea bort bilden, medan filmen finns fortfarande kvar på Youtube något som vissa av konspirationsteoretikerna tolkat som en seger att döma av deras kommentarer i de Facebookforum där bilden har diskuterats. 

Nordeas chef för extern kommunikation Afroditi Kellberg är noga med att understryka att ingen kampanj är stoppad och inga kampanjenheter har tagits bort, det handlar om en bannerbild på sajten som byttes ut efter negativa reaktioner. Kampanjen om bolån och boende kommer att leva vidare som planerat. 

– Vi fick ett par direktmeddelanden via våra sociala kanaler där dessa personer tyckte att bilden sänder signaler om tystandet kring pedofili. Vi resonerade så att detta kan vara kopplat till personliga erfarenheter, och det är ett ämne som Nordea självklart inte vill att mottagaren associerar till, säger hon till Resumé.

Kampanjfilmen i sin helhet ligger kvar på Youtube. 

– Där framgår hela sammanhanget, nämligen att barnen leker kurragömma och det handlar om en familj som bor trångt och där pappan inte får vara ifred någonstans. Eftersom sammanhanget framgår i sin helhet där så har vi bedömt att det innehållet inte kan tolkas negativt på samma sätt som stillbilden.

Afroditi Kellberg säger att banken gör löpande bedömningar kring bildvalen i olika kanaler och att de har många olika bilder som de använder och växelvis.  

– Vi har förstått att bilden också har kritiserats i trådar om det som kallas illuminati. Men någon konspirationsteori har, givetvis, aldrig legat som grund för de bildval vi gjort.

– Vi fick som sagt direktmeddelanden via våra sociala kanaler där ett par personer tyckte att bilden sänder signaler om tystandet kring pedofili. Vi resonerade så att detta kan vara kopplat till personliga erfarenheter, och därför bytte vi ut bilden.  Det handlar alltså inte om vår tolkning av bilden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nordea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.