Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Nordiska museet firar 150 år med ny visuell identitet

Publicerad: 25 oktober 2022, 08:24

Nordiska museets nya visuella identitet bygger på nyupptäckta formelement från museibyggnadens ursprungliga arkitektur och detaljer ur museets grafiska arkiv. Identiteten är framtagen i samarbete med designbyrån Bold och kommer lanseras stegvis under museets jubileumsår 2023.

Ämnen i artikeln:

NyheterDesignBoldVarumärke

R

Redaktionen

red@resume.se


– Vi har arbetat strategiskt med att lansera nya angelägna utställningar och stora publika satsningar inom Nordiska museet de senaste åren. Nu är det dags för en identitet som ramar in och speglar det starka innehållet. Den nya identiteten tydliggör också att Nordiska museet är fem besöksmål: museet på Djurgården, Julita gård, Tyresö slott, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård, säger Vanessa Gandy, uppdragsgivare och chef för Museiupplevelsen på Stiftelsen Nordiska museet, i ett pressmeddelande. 

Den nya visuella identiteten är framtagen i samarbete med designbyrån Bold och kommer rullas ut stegvis under 2023 då Nordiska museet firar 150 år.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Processen har genererat ny kunskap om museets egen historia och design-DNA. I pressmeddelandet beskrivs hur en särskilt viktig upptäckt är ett fyrpass som museets arkitekt Isak Gustaf Clason redan i början på 1900-talet måste ha extraherat ur museets originalsigill och placerat ovanför porträttet på grundaren Artur Hazelius. Detta fyrpass med dess distinkta form blir nu till museets nya symbol och del av logotypen. Det fyrklöverformade fyrpasset förekommer som arkitektonisk detalj under flera stilperioder, men för Nordiska museet blir det som en hyllning till arkitekt Clason.

LÄS MER: Bold vinner byråns första Cannes Lions-guld – prisas för nya Minecraft-identiteten

Ordbilden i museets nya logotyp har distinkta drag från tidstypiska stilar sammansatta i ett modernt och unikt uttryck. Det gemena i:et bland versaler återkommer i många tidiga ritningar över museet. Det karaktäristiska nedsänkta s:et finns ingraverat i sten och metall i reliefer i museibyggnaden.

Nordiska museets nya färgpalett består av kulturhistoriska färger som härstammar från byggnaden på Djurgården och harmonierar med museets kulturhistoriska miljöer. Tillsammans med Fahlander Arkitekter har museet utvecklat ett färgsystem baserad på bland andra vinröd Ölandssten, ekpartier, ärgat koppartak, grå ståldörrar och varmvit puts. Till den har Bold skapat en uppsättning signalfärger för kontrast och en känsla av samtid.

Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold kommenterar:

– Det har varit väldigt inspirerande att få djupdyka i Nordiska museets stora arkiv och rika arkitektur. Vårt gemensamma mål var att skapa en ny visuell identitet för Sveriges största kulturhistoriska museum som är anpassat för ett modernt kommunikationslandskap med en tydlig historisk förankring. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev