Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Novus/Resumé: Sex av tio struntar i om deras favoritvarumärken försvinner

Publicerad: 31 mars 2022, 11:19

Varumärkeslojalitet? Pyttsan! I alla fall inte hos sex av tio svenskar – de skulle inte bry sig om varumärket de gillar försvann. Det visar en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Resumé.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenNovusResumé

Undersökningen visar också att 40 procent av de tillfrågade har varumärken som betyder mycket för dem. 54 procent bryr sig inte så mycket om varumärken och sex procent vet inte. 

– Ett varumärke är en emotionell genväg mellan säljaren och köparen, vilket i sig betyder att en del av varumärkespåverkan sker utan att konsumenten är medveten om det.  Att 4 av 10 svenskar uttryckligen anger att det finns varumärken som betyder mycket för dem och en tredjedel av den svenska allmänheten skulle sakna varumärken om de försvann, tolkar jag till fördel för varumärken, säger Ieva Englund, varumärkesexpert på Novus och fortsätter:

– Varumärken idag är ett livsstilsval. Konsumenterna anpassar sina konsumtionsvanor till den livsstilen de väljer, en utveckling som syns tydligt i storstäder. Det är de personliga värderingarna som driver varumärkespreferensen och köparna vill veta om varumärkets moral, ambitioner och handlingar speglar den egna värdekedjan. Det gör att de blir mer och mer medvetna om vad ett varumärke representerar och möjligtvis även om varumärken generellt.

Intressant är också att 56 procent av de tillfrågade bryr sig ”ganska lite” eller ”inte alls” om deras favoritvarumärke skulle försvinna. En betydligt högre andel än de personer som skulle sakna sina varumärken.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkenNovusResumé

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.