Varumärke
Nu droppar Adidas Kanye West – så påverkar artistens kontroversiella personlighet varumärken
Publicerad: 25 oktober 2022, 13:58
Erik Manzano Fagerlind, SNS-grundare, rapartisten Kanye West, och Marie Rudolphie, Identity Works. Foto: TT NYHETSBYRÅN/Pressbild
Han är en gigant i musikbranschen och modevärlden, men är kanske mer omtalad som Trump-anhängare och konspirationsteoretiker. Antisemitiska uttalanden ledde till slut till att varumärke efter varumärke avslutade sina samarbeten med Kanye West. Resumé har pratat med två experter om hur många kontroverser ett varumärke egentligen tål, och vad Ye betytt för sneaker-kulturen.
2015 grundades Yeezy, som är ett varumärke skapat av Ye (också känd som Kanye West) och Adidas. Men den första gången som rapparen och Adidas samarbetade var redan 2006, då
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.