söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Ny grafisk profil och emblem för allsvenska klubben: ”Inget man gör i en handvändning”

Publicerad: 3 januari 2023, 10:45

Inför säsongen 2023 fick byrån Wilson Creative uppdraget att göra om Kalmar FF:s grafiska profil. Man har bland annat uppdaterat emblemet, utvidgat färgpaletten, och skapat ett nytt typsnitt.

Ämnen i artikeln:

DesignFotbollNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Att ett sportlags emblem väcker känslor kanske exemplifieras bäst med Frölunda hockeyklubbs nya (och senare skrotade) klubbmärke, som kritiserades direkt efter att det tillkännagavs. Det fanns i bakhuvudet på Hasse Hofvergård, vd på Wilson Creative, från början.

– Att arbeta med en elitfotbollsförening och till och med justera det mest centrala – emblemet – är inget man gör i en handvändning. Vi jobbar med mängder av spännande varumärken men inget som berör lika mycket som Kalmar FF. Många supportrar tatuerar ju till och med in emblemet på kroppen så här fick vi gå varsamt fram, säger han.

Anledningen till att man ville göra ett omtag på emblemet, som sett likadant ut sedan 2009, är att man upplevde ett inkonsekvent och ibland oproffsigt användande och intryck. Klubbchef Markus Rosenlund förklarar:

– Det har funnits olika varianter på vår logotyp på hemsidor, i annonsering, på tröjor och så vidare. Det har inte känts professionellt tidigare. 

Wilson Creative tog hjälp av historikern och journalisten Klas Palmqvist, som är expert på Kalmar FF och klubbens historia.

– Supporterunionen och Kalmar FF:s historiska akademi har också varit involverade i arbetet, fortsätter Markus Rosenlund.

I samband med uppdateringen gjorde man också omtag i övriga identiteten, bland annat genom att utöka färgpaletten och lägga till ytterligare en röd nyans för att skapa ett mer dynamiskt uttryck. Guldfärgen har justerats och man har tagit bort toningen, 

Kalmar FF:s typografi utgår från typsnittet Brothers, ritat av Emigre. Inspirationen till Brothers kom från ett brevhuvud som designades runt sekelskiftet 1900 – med andra ord ungefär samtidigt som Kalmar FF grundades (1910). Men som en komplettering har man skapat ett nytt typsnitt för siffror, baserat på en analog resultattavla från Fredriksskans IP, som fram till 2010 var hemmaarena för Kalmar FF.

– Kalmar FF:s identitet har ett ben i historien och ett ben i framtiden. Något som fungerar här och nu men också en lång tid framöver. Värdig en fotbollsförening med anor från 1910,, säger Hasse Hofvergård.

Arbetsgrupp Wilson Creative

Fredrik Löfgren Rönn, AD

Oskar Johansson, AD

Martin Volmersson, Illustratör

Oskar von Platen, Motion designer

Hasse Hofvergård, projektledare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev