Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Ny musikbyrå skräddarsyr musik för internationella varumärken: ”Ser ett enormt hål i marknaden”

Publicerad: 8 Oktober 2020, 11:00

Patrik Berggren och Lotten Karlsson

TheSupervisors ska förenkla användandet av musik för varumärken och jobbar redan med H&M och Daniel Wellington. Bolaget startades av musikproducenten Patrik Berggren och techprofilen Lotten Karlsson som lade grunden för Epidemic Sounds satsning, Æntidote.


TheSupervisors affärsidé handlar om att koppla ihop varumärken med skräddarsydd musik. Syftet är att förenkla för företag att använda musik på sina olika plattformar, i olika mediekanaler och på olika marknader och avlasta dem från rapportering eller juridiska processer med rättighetsinnehavarna.

Bolaget har startats av musikproducenten Patrik Berggren som ligger bakom så väl svenska hits som reklamfilmsmusik och techprofilen Lotten Karlsson (Izettle, Epedemic Sound), som båda tidigare var med och drev Epidemic Sounds satsning, Æntidote. Redan i dag jobbar TheSupervisors med flera kända svenska varumärken, såsom H&M och Daniel Wellington.

Grundarduon har en stark övertygelse om att musiken har blivit alltmer central när företag tar fram sin varumärkesidentitet och de upplever ett stort intresse från varumärken att ta fram skräddarsydd musik som skapar igenkänning och känsla kring deras erbjudanden, produkter och tjänster. Musiken designas också beroende på om den är avsedd för till exempel specifika inlägg i sociala medier eller en hel kampanj.

Samtidigt vill bolaget också hjälpa till att anpassa musikrättigheter för en digital och global spelplan TheSupervisors jobbar efter en work-for-hire modell, där de samarbetar med ett antal handplockade musikproducenter. Musikerna är specialiserade inom olika musikgenres och jobbar alla utanför ett komplext royalty system, vilket möjliggör för TheSupervisors’ kunder att köpa loss musikverken och äga rättigheterna till musiken över en obestämd tid.

– Vi gör musik on demand, från scratch och den är specialkomponerad utefter kundens unika förfrågan och vision. Till skillnad från katalogmusik som fler kan använda samtidigt och varumärken aldrig blir ensam om, säljer vi musikrättigheterna till de unika verk våra musiker tar fram specifikt för kunden, varumärken kan sen använda musiken hur och var och när de vill, utan juridiskt krångel, tidsödande musikrapportering eller oförutsägbara kostnader, säger Patrik Berggren till Resumé.

Lotten Karlsson:

– Vi ser ett enormt hål och tillfälle eftersom vi kommer vara helt unika på marknaden med vårt erbjudande och vi har stor tillit till vår modell och ser stor potential i vårt erbjudande. Epidemic Sound banade väg för hela musikindustrin genom att skapa musik på ett nytt sätt såväl som att sälja musik på ett nytt sätt. Vi kommer att ha ett liknande upplägg fast med ett unikt och exklusivt erbjudande till en lite annan målgrupp.

I samband med H&M’s senaste höstkampanj för sin Studio kollektion har bolaget arbetat med en exklusiv ljudbild för att sätta rätt känsla kring kollektionen.

Bolaget arbetade även med Daniel Wellingtons lansering av sin helt nya produktlinje av smycken. Ett uttag av kampanjen, ”Be The One To Go For It - Daniel Wellington” lanserades via varumärkets Youtube. Ljudbild för lanseringen kunde användas i flera kanaler och på samtliga marknader. 

Varför bedömer ni att de ha blivit viktigare med en stark musikdriven varumärkesidentitet?
– För att skapa trovärdighet och förmedla rätt känsla mot sin målgrupp och för att kunna stå ut i ett väldigt brusigt medielandskap. Musik gör det lättare att kommunicera och skapa igenkänning, och det blir allt viktigare att sticka ut med något unikt som rimmar med sitt varumärkes ledord och visioner. Varumärken har egentligen alltid jobbat med musik men det har varit väldigt krångligt och dyrt att licensiera musik, men det ändrar vi på nu, säger Lotten Karlsson.

Musikdrivna reklamfilmer har ju varit en trend som stegrat, finns det ingen risk att pendeln svänger nedåt?
– Det tror vi inte. Människan har alltid graviterat mot musik, det skapar tillhörighet och frambringar känslor som är svåra att skapa på annat sätt. Vi är övertygande om att ljud kommer att bli allt viktigare i en digital värld och i takt med att allt fler tittar på diverse olika skärmar och medier, säger Patrik Berggren.

Lotten Karlsson och Patrik Berggren lyfter fram tre trender inom mellanrummet mellan marknadsföring och musik:

Olika typer av ljudbilder som skapas för att frambringa känslor, ASMR (Autonomous sensory meridian response) är en rolig trend som blivit väldigt stor på sistone, det kan vara porlande vatten, valsång, någon som skrapar på ett mjukt föremål, egentligen vad som helst som skapar känslor av välbehag.

Något annat som vi ser efterfrågas allt mer är ljudeffekter som loopar. Lite som vår senaste H&M film där vi jobbat med experimentell musik som är lite udda. Vi märker också att allt fler går ifrån det klassiska ”musik till reklam soundet” och vill skapa musik som står ut. Det kan vara musik gjort av ljudeffekter eller sounddesign.  

Sist men inte minst, tror vi att vår egen affärsmodell är trendande. Varumärken har idag hela världens som spelplan och då behöver deras musik fungera utan problem på alla plattformar och på alla marknader till ett och samma pris. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.