Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Nya varumärket Syd lanseras – mensskydd med knallröd identitet

Publicerad: 12 Mars 2021, 08:05

Syd vill sticka ut.

Foto: Therese Cappelen

I samband med Internationella Kvinnodagen i går lanserades Syd – ett nytt varumärke för mensskydd som ska sticka ut.


Ämnen i artikeln:

SöderhavetVarumärke

Bakom det nya varumärket Syd står Norr. Det svenska naturdrycksföretaget som etablerade sig så sent som 2018 och som nu ger sig in i en ny kategori – mensskydd. Produkterna lanseras med en blodröd identitet som tydligt differentierar sig från konkurrenterna. Varumärket bygger också kännedom genom influencersamarbeten.

Syds blodröda identitet ska återspegla en ärlighet. Att varumärket vill utmana de rådande normerna och kunna stå framme i badrumshyllan så väl som bokhyllan. Även Syds egenritade typsnitt blöder, med ifyllda inktraps och knallröd färg. Y’t i Syds logga ska subtilt hinta mot en vagina.

– Är det inte rätt tröttsamt på att se hur det är vanligare med djurprint och blommor på förpackningarna till mensskydd än en stilren design som inte försöker dölja det faktiska innehållet. Det är bara mens, inget mer och inget mindre så varför försöka dölja det konstant?, säger Therese Cappelen, grundare av Syd, i ett pressmeddelande.

SYD säljs inte i butiker utan endast via prenumeration på varumärkets hemsida. 

Miljontals unga kvinnor runtom i världen saknar i dag förutsättningar att hantera sin mens när de är i skolan vilket leder till att de stannar hemma, hamnar efter och i förlängningen hoppar av. För varje påse Syd du köper gör du det möjligt för en ung kvinna att gå i skolan under sin mens. Detta sker genom ett arbete varumärket har startat tillsammans med Rädda Barnen.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SöderhavetVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.