Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Nygammal logga tar plats hos Clas Ohlson: ”Naturligt att gå tillbaka”

Publicerad: 11 augusti 2021, 10:35

Den nya logotypen.

Foto: Clas Ohlson

Tillsammans med byråerna BAS och Kurppa Hosk har kedjan tagit fram en ny identitet, inspirerad av gamla kataloger och nya behov. ”Den nya identiteten gör kommunikationen enklare och tydligare, var den än sker”, säger Clas Ohlsons group brand manager.


Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonKurppa Hosk

Den nya identiteten präglas av tydlighet, berättar Kine Dreyer som är group brand manager på Clas Ohlson. 

– Vi är på en förändringsresa, och nu ser vi att den identitet vi har haft inte passar för våra behov och hur vi kommunicerar med våra kunder. Den nya identiteten gör kommunikationen enklare och tydligare, vare sig den sker via nyhetsbrev, online eller i våra butiker. 

Den nya loggan har väckt en del reaktioner. En del kunder tycker att den är väldigt lik andra varumärken, men den är förankrad i Clas Ohlsons historia, enligt Kine Dreyer.

– Historiskt så har loggan används både ovanför butiken i Insjön och på kataloger som vi har haft. När vi gick tillbaka så såg vi att vi har använt den symbolen, i olika variationer, men aldrig konsekvent. Nu när vi har ett behov av det är det naturligt för oss att gå tillbaka till vår historia, säger hon. 

Clas Ohlson rör sig alltså från det helblåa färgtemat, byter typsnitt och logga. Redan i vintras påbörjades arbetet, men det är först nu som lanseringen lanseras officiellt. Av hållbarhetsskäl byter man inte allting på en gång, utan kommer sälja ut inventarierna med den äldre designen.

– Vi kommer använda upp det som vi redan har, till exempel bärkassar, och inte byta ut saker i onödan, säger Kine Dreyer.

Bild 1/2  Butiken i Insjön, där symbolen som är utgångspunkt för Clas Ohlsons nya logga hänger.

Foto: Clas Ohlson

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonKurppa Hosk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News