Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Oatly om Natalie Portmans och Oprahs investering: ”De har fått betala dyrt”

Publicerad: 16 Juli 2020, 10:22

Skådespelaren Natalie Portman och mediemogulen Oprah Winfrey investerar i Oatly genom ett konsortium lett av den amerikanska riskkapitaljätten Blackstone

Varken Oprah Winfrey eller Natalie Portman har fått rabatt vid investeringen i Oatly, i utbyte mot den PR deras kändisskap medför. ”Varumärket borde bli än starkare”, kommenterar Oatlys creative director Martin Ringqvist. Samtidigt kritiseras Oatly för att ta in ännu en delägare med kontroversiella affärer i portföljen.


Ämnen i artikeln:

OatlyOprah WinfreyMartin Ringqvist

I början av veckan blev nyheten offentlig, först rapporterad av The Wall Street Journal. Oatly tar i en riskkapitalrunda in 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor – vilket värderar den skånska havredryckstillverkaren till 18,4 miljarder kronor. 

Men det är inte bara den stora summan som dominerat nyhetsrubrikerna. Mediemogulen Oprah Winfrey och skådespelaren Natalie Portman investerar i bolaget genom ett konsortium lett av den amerikanska riskkapitaljätten Blackstone, vilket fått stor uppmärksamhet i rapporteringen om investeringen. Också den tidigare Starbucks-vd:n Howard Schultz och underhållningsbolaget Roc Nation som grundats av artisten Jay-Z blir delägare i Oatly. 

Försäljningen av havremjölk har ökat kraftigt i USA de senaste åren, och drycken lyfts fram som ett hälsosamt alternativ till mejeriprodukter. Därför är det kanske inte så förvånande att Oprah Winfrey, som tidigare investerat i Viktväktarna, fått upp ögonen för Oatly. Hon har enligt WSJ ett stort intresse för bolag inom  hälsa- och välmående. 

– Det är såklart kul. För det bidrar sannolikt till att fler investerare får upp ögonen för hållbara företag, säger Oatlys creative director Martin Ringqvist till Resumé.  

Det är inte första gången nyheten om att en världskändis investerar i ett svenskt bolag får genklang i internationell press. Senast i fjol kunde Forbes rapportera att Snoop Dogg går in som delägare i Klarna. I samma veva annonserades också att rapstjärnan skulle byta namn till Smoooth Dogg – ett namn han dock inte antagit permanent. 

Summan av affären med Snoop Dogg är inte känd, men branschsajten Breakit spekulerade i att rapstjärnan framför allt betalat för aktierna med sitt kändisskap och den PR det per automatik genererat. Någon liknande affär har dock inte skett här. 

– Nej. Inte alls. De har fått betala dyrt, säger Martin Ringqvist. 

Investeringen kommer heller inte som en större förvåning för Oatly. 

– Vi har haft förfrågningar från en hel drös med kändisar de senaste åren, men för oss har det varit viktigt att hitta rätt kändisar. Människor som helhjärtat ställer sig bakom det vi står för och vill åstadkomma, säger Martin Ringqvist. 

All publicitet kring nyheten har dock inte varit positiv. Röster har höjts i medierna och sociala medier kring Blackstones andra investeringar, som bland annat bidragit till skövling av Amazonas regnskogar. Oatly har tidigare kritiserats för att ha tagit in det statliga bolaget China Resources som delägare. 

Förutom att nyheten om era nya delägare fått stort genomslag – vad betyder det på lång sikt för Oatlys varumärke att få in en så tung delägare som Blackstone, och med det flera kända namn?
– Vår vd Toni har i flera år tjatat om att det stora kapitalflödet, som bland annat Blackstone representerar, måste förändras och bli grönt om vi ska lyckas skapa förändring på riktigt. Jag har nickat och låtsats förstå, men det är nog först nu jag verkligen fattar. Förhoppningsvis är den genomsnittlige Resuméläsaren lite snabbare än jag och inser på direkten att det här är en milstolpe i Oatlys strävan att vara ett bolag som inte bara snackar utan framför allt gör. Och då borde rimligtvis varumärket bli än starkare, säger Martin Ringqvist. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.