Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Oatly vinner varumärkesstrid mot Svensk mjölk: Får behålla ”Smölk”

Publicerad: 8 Juli 2020, 12:17

Havredryckstillverkaren Oatly får behålla sitt varumärke ”Smölk” som registrerades i höstas. Det framgår av ett beslut från Patent- och registreringsverket (PRV), som därmed inte köper invändningen från branschorganisationen Svensk mjölk.


Ämnen i artikeln:

OatlyArlaSvensk MjölkPRV

Det har inte varit någon brist på konflikter mellan Oatly och mjölkindustrin under de senaste tio åren där havredrycken, ibland offensivt och inte sällan medvetet provocerande, har positionerat varumärket som en utmanare med reklamkampanjer som tar spjärn mot Svensk mjölk och Arla. Flera gånger har striderna tagits hela vägen till domstol och i samband med att Oatly ansökte om att registrera ”Smölk” hos PRV.

Registreringen gjordes under förra hösten när läget var extra infekterat mellan Oatly och den svenska mjölkindustrin sedan havredrycksproducenten släppte kampanjen ”Var smak har sin tid” med Kjell Bergqvist där mjölkdrickande framställdes som förlegat och negativt för klimatet.

Det var i slutet av september, när bolaget var under viss press sedan medierna hade börjat uppmärksamma det kinesiska ägandet i bolaget, som Oatly registrerade ”pjölk”, ”trölk”, ”brölk” och ”sölk” – alla ord som Arla använde i sin reklamkampanj (lanserad 2018 i samarbete med Åkestam Holst). En kommunikation som i sin tur var en känga till Oatly. Arla valde då att koppla in advokater i ärendet.

– Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet, sade Kristina Hammerö, kategoriansvaring för mjölk på Arla, till Aftonbladet då.

Invändningen gjordes via Svensk mjölk, som ägs av Arla, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Skånemejerier via Skånemejeriers ekonomiska förening och Gäsene mejeri gemensamt. Men nu får de nej av PRV.

I sin invändning skrev organisationen att ”Smölk” är vilseledande och felaktigt skulle kunna kopplas till Svensk mjölk.

Till Expressen säger Svensk mjölks ordförande Jonas Carlgren att organisationen nu diskuterar i fall de kommer ta ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen..

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyArlaSvensk MjölkPRV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.