Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

”OK Boomer!” trendar 2019 – nu vill Fox äga uttrycket

Publicerad: 19 November 2019, 13:34

Chlöe Swarbrick i CNN:s sändning och en meme Doge-meme med frasen.

Vissa ser det som ett slagkraftigt uttryck, andra hävdar att det är åldersdiskriminering. Tv-bolaget Fox har ansökt om varumärkesskydd för ”OK Boomer!” med målsättningen att göra en tv-serie.


Ämnen i artikeln:

InternetFoxOK Boomer!

”OK Boomer” dök första gången upp på internet under våren 2018, men har börjat användas i bredare sammanhang under året. Den senaste månaden har mainstream-medier uppmärksammat frasen, inte minst sedan den nya zeeländska politikern Chlöe Swarbrick använde det när hon höll ett tal om klimatet i början av november efter att en äldre parlamentsledamot ifrågasatt hennes påstående om att genomsnittsåldern i parlamentet var så mycket som 49 år.

Frasen blev stor på internet som en reaktion på en video där en okänd äldre man kritiserar millennials och Generation Z för att lida av ”Peter Pan syndrom”, att de aldrig vill växa upp och är naiva som tror att deras utopiska ideal kommer kunna omsättas till verklighet och leva vidare när de kommer in i vuxenlivet.

Videon gav upphov till frasen ”OK Boomer” som en kritik mot hur tidigare generationer, i synnerhet så kallade babyboomers födda under efterkrisgsåren, har format dagens politiska och ekonomiska förutsättningarna. Frasen har primärt fått spridning på plattformen TikTok där videos taggade med #OkBoomer har omkring 45 miljoner visningar.

Tv-jätten Fox verkar uppenbarligen inte tycka att ”OK Boomer” är ett tomtebloss eller förolämpande. Flera amerikanska medier rapporterar att nätverket har ansökt om varumärkesskydd för frasen. Det skriver bland annat AdAge. I ansökan skriver Fox att de syftar till att använda uttrycket för en ”reality, komediserie eller en game-show”.

Varumärkesexperten och juristen Joshua Gerben, bedömer att Fox kommer att få sin ansökan avslagen med hänvisning till att en man tidigare försökt att varumärkesskydda ”OK Boomer” för en klädkollektion utan att lyckas. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

InternetFoxOK Boomer!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.