Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Oväntade varumärket brädar Ikea som Sveriges mest meningsfulla företag

Publicerad: 25 oktober 2022, 11:50

Ur Lantmännens reklamfilm ”Länge leve jorden”.

För första gången puttas Ikea ner från första platsen på listan över Sveriges mest meningsfulla varumärken. Årets etta får höga poäng vad gäller ansvarstagande och är ett av de bolag i årets studie som svenskarna litar mest på.

Ämnen i artikeln:

NyheterLantmännenIkeaIcaUndersökningLynxEye

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Managementkonsulten Lynxeyes studie Purpose Index, tidigare Purposeful Brands, har sedan 2015 mätt allmänhetens relation till världens mest inflytelserika företag. 

I Sverige mäts relationen till 150 företag, varav de 50 största rankas i en topplista. Bolagen rangordnas utifrån hur de svarar upp emot över 20 kriterier, som är viktiga för att företag ska anses ha en positiv påverkan på människors vardagsliv och på samhället i stort.

De företag som under 2022 anses ha högst relevans är Lantmännen, Ikea och Ica. Lantmännen intar första platsen, och puttar således ner Ikea som toppat listan varje år sedan mätningarna inleddes. 

Lantmännen får höga poäng vad gäller ansvarstagande och är ett av de bolag i årets studie som svenskarna litar mest på. Se hela listan längst ner i artikeln. 

– Det är lätt att anta att människor kommer att sluta att bry sig om hållbarhet när den svaga ekonomin känns i plånboken. Det är sant att vi redan ser att konsumenter till exempel är mindre villiga att betala betydligt mer för hållbarhetsfördelar. Samtidigt är svenskarna generellt sett väldigt oroliga för klimat- och miljöutmaningarna och vill att företag ska engagera sig både i detta och i social hållbarhet. Människor sätter sitt hopp till att företagen ska kunna leda vägen till en mer hållbar framtid, mer så än till politikerna. De företag som klarar av att visa att det går att erbjuda bra valuta för pengarna, och samtidigt bidra till nya och smarta hållbara lösningar, kommer att vara de kommande årens vinnare, säger Johan Ekelin, medgrundare och partner Lynxeye, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Stor kartläggning: Så har 169 varumärken utvecklats under pandemin – analys bransch för bransch 

Jättekooperativet Lantmännen omsätter 48 miljarder kronor och är Sveriges dominerande aktör inom spannmålshandel. När Resumé för ett par år sedan bad Filmstaden, Nepa, Clear channel och Ram ta fram den reklam som Svenska folket gillar mest föll valet på just Lantmännen. Lantmännen visade sig vara det enda varumärke som tickade alla de boxar som svenskarna enligt mätningarna uppskattar – svenskhet, långsiktighet, tydlighet och ett gott syfte. Lantmännen äger även konsumentvarumärken som Kungsörnen, AXA, Start, Gooh och Gogreen.

De branscher som generellt stärkt sin framtidsrelevans mest är bolag i branscher som kopplar till mat, hälsa, energi, nyhetsmedier, och även progressiva industribolag.

Ur Lyxeyes Purpose Index 2022.

Ur Lyxeyes Purpose Index 2022.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev