Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Paolos ägare om krishanteringen: ”Han förvärrade drevet kring sig själv”

Publicerad: 2 Oktober 2020, 07:52

Ken Nygren är head of marketing & brand på Evanoff Group. Till höger syns skärmdump från Paolo Robertos intervju i Tv4 i samband med avslöjandet.

Foto: Press & Tv4

Drygt fem månader efter att Paolo Roberto blivit tagen på bar gärning vid ett sexköp talar ägarna av varumärket Paolos ut i en intervju i Di Weekend. ”Hade jag gett honom råd hade det varit att göra tvärtemot”, säger marknadschefen Ken Nygren om Paolo Robertos val att intervjuas i tv samma dag, till tidningen.


Ämnen i artikeln:

Paolo Roberto

Händelseutvecklingen kring boxaren och medieprofilen Paolo Robertos avslöjade sexköp kan inte beskrivas som annat än ett varumärkes värsta mardröm. Under fredagen den 15 maj raserades det italienska matvarumärket Paolos helt, och folk skämtade på sociala medier att de inte ens ville ta det i tång. 

I en intervju med Resumé några dagar senare berättade marknadschefen Ken Nygren att ägaren Evanoff Group inte såg någon framtid för varumärket, och att Paolos skulle läggas ner. Paolo Roberto, som vid tillfället enbart ägde 5 procent av bolaget, köptes ut för 126 kronor. 

– Jag kunde först inte förstå att folk gjorde den direkta kopplingen. Jag äger ju i princip hela bolaget, och här sitter en massa oskyldiga människor. Men det har jag lärt mig nu att det hänger ihop, uppenbarligen”, säger ägaren Dani Evanoff nu i en intervju med Di Weekend där de två grundarna för första gången talar ut om vad som hände. 

Varken de två grundarna eller marknadschefen använder ordet sexköp under intervjun, utan säger i stället ”det som hände”. 

Där framkommer det också att de inte var nöjda med Paolo Robertos krishantering, där han själv gick ut på Instagram under morgonen för att berätta att han gjort något dumt. Senare på dagen intervjuades han i TV4. Strategin dömdes ut av samtliga experter som Resumé pratade med samma dag, bland annat för att han uppfattades som ”väldigt självupptagen”. 

– Någon har i efterhand beskrivit det som värsta tänkbara sätt att hantera den typen av kris, och det kan jag också känna. Han skapade och förvärrade drevet kring sig själv hela tiden, säger Ken Nygren. 

De försökte vädja till Paolo Roberto att inte göra intervjun, men fick inte tag i honom i tid.  

– Hade jag gett honom råd hade det varit att göra tvärtemot. Vi hade behövt bryta med honom oavsett hur han hade hanterat sin kris. Men för hans egen del hade det blivit bättre, och vi hade kanske kunnat göra den här utfasningen lite mer kontrollerat, säger Ken Nygren.

För att undvika konkurs sattes People's Kitchen Concept, bolaget som äger Paolos, i rekonstruktion. Tre tjänster sades upp, hyresavtalet revs och ägaren Dani Evanoff sköt in eget kapital. Varulägret, där bara de torra varorna hade ett värde på 9 Mkr, har köpts upp av Matsmart som specialiserar sig på att sälja vidare produkter som sållas bort från matbutiker (t.ex på grund av för kort bäst före-datum). 

Enligt marknadschefen håller man just nu på att fundera ut hur man ska återlansera produkterna på marknaden, utan att förknippas med Paolo Roberto. Di Weekend skriver att det inte enbart handlar om att komma på ett nytt namn, utan också hitta en berättelse som passar de värderingar som varumärket Paolos stod för. 

– Och hur ska vi kommunicera? För vi vill inte förknippas med den här händelsen i all evighet. Det är en av de svåraste utmaningarna jag har varit med om, säger Ken Nygren till tidningen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Paolo Roberto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.