Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Peugeot uppdaterar logotypen

Publicerad: 26 Februari 2021, 09:20

Logotypen till vänster ska nu fasas ut för att ge plats åt den nya logotypen till höger.

Foto: Press

Peugeot närmar sig lejonet i logotypen som synts på varumärkets bilar sedan 1970-talet.


Ämnen i artikeln:

PeugeotLogotyp

Det franska bilvarumärket Peugeot har länge känts igen på sin logotyp som utgörs av ett rytande lejon på två ben. Den har i olika former prytt varumärkets bilar sedan 1970-talet. 

I samband med att bilmärket nu uppdaterar sitt designspråk lanseras även en ny logotyp, som ska ersätta den nuvarande. Uppdateringen ska enligt ett pressmeddelande leda bilmärket vidare in i framtiden. 

Den nya logotypen tar steget närmare lejonet, och visar enbart upp det rytande huvudet. Det är en blinkning till Peugeots historia, då de under en kort period på 1960-talet hade en sköld med ett lejonhuvud på sin logotyp. 

Samtliga bilmodeller kommer att bära det nya emblemet, med start senare i år då bilmodellen Peugeot 308 släpps. 

Sedan 2019 har även BMW och Volkswagen presenterat uppdaterade logotyper, som är mer stilrena än sina föregångare. 

Läs mer: Sex designers recenserar – så lika är varumärkena 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

PeugeotLogotyp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.