Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Postnord utvecklar sin visuella identitet tillsammans med Bold: ”Vill bli ett omtyckt varumärke”

Publicerad: 9 Oktober 2020, 09:11

Postnord lanserar en utvecklad varumärkesidentitet som ett fortsatt led av den förändringsresa man gör tillsammans med NoA:s byråer.


Ämnen i artikeln:

PostnordNoaBold

Den uppdaterade identiteten är ett resultat av en ny, nordisk varumärkesstrategi med fokus på att underlätta vardagen för e-handelskonsumenten. Något som Postnrd har fått klä skott för de senaste åren med upprörda kunder som gjort sina röster hörda som följd av försenade paket.

– Många nordbor e-handlar gärna och efter coronapandemins utbrott har det blivit ännu vanligare. Under andra kvartalet i år hade vi i Sverige en tillväxt inom e-handeln på 49 procent jämfört med samma period i fjol, säger Post Nords koncernenskommunikationschef Malin Nordén i en kommentar,  

Tillsammans med Åkestam Holst och Bold ska Postnord stärka sin position på den nordiska marknaden. Den utvecklade identiteten från NoA:s varumärkesbyrå ska också bidra till att uppfattningen om Postnord ändras och visa upp vad som skett med bolagets service- och tjänsteerbjudande som anpassats till et förändrat konsumentbeteende.

– Vi är väl rustade för att möta den ökade konkurrensen inom paketleverans – och det vill vi ska avspeglas i ett vänligare, enklare och mer progressivt PostNord-varumärke, kommenterar Malin Nordén.

Den nya identiteten är den största förändringen av varumärket sedan PostNord introducerades som gemensamt koncernvarumärke 2015, några år efter att den svenska och danska posten gick samman 2009.

– Vår ambition är att bli ett omtyckt varumärke hos gemene man. Därför var det viktigt att identiteten synliggör hur vårt värde bygger på att vara länken mellan konsumenten och allt hen bryr sig om. En identitet som precis som vårt varumärke är dynamiskt och i ständig rörelse, men som bygger vidare på vår ikoniska blåa färg och vår logotyp, säger PostNords varumärkesspecialist Sophia Kandell i en kommentar, 

Arbetet är ett resultat av samarbetet med NoA-byrån Bold, vilket inleddes hösten 2019.

– Det känns väldigt spännande att få vara en central del av Postnords transformationsarbete. PostNord är ett välkänt varumärke som många svenskar interagerar dagligen med. Vi är därför väldigt glada över förtroendet, säger Oskar Lübeck, kreativ chef och grundare av Bold i en kommentar.

I den uppdaterade visuella identiteten har Bold utgått från den primärblå Postnord-färgen, men också utökat färgpaletten för att ge en bättre användarupplevelse på digitala ytor. Ett nytt layout- och motionsystem ska ge känslan av att PostNord är ett företag i konstant rörelse, och en unikt framtagen typografi kommer ge karaktär och öka läsbarheten mobilt.

Bold har därtill tagit fram ett nytt bildmanér varav en del är skapade i 3D och återspeglar layoutsystemet reproducerat i olika naturliga material för en taktil och fysisk upplevelse av varumärket. Utöver de digitala ytorna kommer även identiteten synas på PostNords många fysiska kontaktytor.

Med den utvecklade varumärkesstrategin och -identiteten vill PostNord också arbeta mer syftesdrivet och tydligare koppla varumärket till ambitionen att förenkla i vardagen i enlighet med koncerners syfte ”Vi gör vardagen enklare”.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PostnordNoaBold

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.