Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Rapport: Här är drivkrafterna som får svenskar att bojkotta varumärken

Publicerad: 14 Oktober 2020, 08:16

Svenskar är mindre benägna att bojkotta varumärken på grund av en skandal än de flesta europeiska länder, de visar en ny undersökning från Yougov.


Ämnen i artikeln:

Yougov

YouGov har undersökt vad som får konsumenter i tio europeiska länder att bojkotta ett varumärke, permanent eller tillfälligt. Undersökningen visar att spanjorer och våra grannar i Danmark är mest är benägna att ta avstånd från ett varumärke på grund av en skandal eller negativ rapportering.

Längre ned på listan hittar vi länder som Österrike, Sverige och Norge. Där under en tredjedel uppger att de skulle bojkotta ett varumärke vid en skandal eller till följd av negativ rapportering.

 

I de flesta av de undersökta länderna i undersökningen är män mer benägna att bojkotta ett varumärke jämfört med kvinnor. Det är varumärken inom livsmedels- och finanssektorn löper störst risk att drabbas. 

Norge, Sverige och Finland löper modevarumärken större risk at utsättas för en bojkott. Medan Danmark och Italien särskiljer sig från resten av länderna genom att oftare ta avstånd från varumärken inom telekom. 

 

I linje med konsumenterna andra länder anser svenskarna att miljöpåverkan, vanvård av djur och orättvis behandling av de anställda är de viktigaste orsakerna till att bojkotta ett varumärke.

Danskarna sticker ut då de till skillnad från resten av länderna i undersökningen då de i flest fall uppger skatteflykt och skattesmitning (42 procent), som en orsak att bojkotta ett företag. Finländarna lägger större vikt vid materials och råvarors ursprung (38 procent).

Om undersökningen

Rapporten bygger på data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex samt en YouGov Omnibus med 3803 intervjuer genomförd med representativt utvalda personer 18 år och uppåt från YouGov-panelen under perioden 27 juli – 19 augusti 2020 (745 i Tyskland, 149 i Österrike, 204 i

Schweiz, 408 i Frankrike, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige och 366 i Finland).

Ta del av hela rapporten här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Yougov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.