Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Rapport: Nike bäst på mångfald bland konsumentvarumärken

Publicerad: 19 November 2020, 10:45

Black Lives Matter-rörelsen har på många sätt fått upp frågan om mångfald och representation på agendan. I en färsk undersökning från Adobe visar sig Nike förvalta sitt varumärkesarv,


Ämnen i artikeln:

NikeMångfald

Även om många företag kämpar med mångfald och ingår i sin reklam, gör vissa framsteg.
Enligt Adobes forskning från maj 2020 ansåg vuxna amerikaner att Nike, Coca-Cola, Google, Apple och Dove var varumärkena som arbetade mest med mångfald i sin kommunikation. Varumärken som under de senaste 20 åren har kopplat sin marknadsföring till mångfald, social rättvisa och inkluderingsåtaganden.

Nike har till exempel berättelser, som hamnar högst i mätningen, har flera gånger tagit ställning bland annat genom kampanjen ”Dream Crazy” från 2018 där den amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick, som varit en frontfigur i protesterna mot polisvåld och rasism, spelade en huvudroll.

Reklamflmerna har även visat muslimska kvinnliga idrottare, med hijab, marknadsfört specialframtagna funktionsplagg för personer med funktionsnedsättning och använd plus-size modeller i sin marknadsföring. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NikeMångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.