Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Reklamprofilerna om nya satsningen: ”Vi är koldioxidneutrala från start”

Publicerad: 17 Juli 2020, 09:52

Tove Langseth, tidigare vd Nord DDB tillsammans med Filip Nilsson, tidigare delägare på Forsman & Bodenfors.

Underklädesmärket Closely, grundat av reklamveteranerna Tove Langseth och Filip Nilsson, närmar sig lansering. ”Vi är, förmodligen, det första modemärket i världen som redovisar klimatavtrycket för varje plagg på vår hemsida”, säger Tove Langseth.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonTove Langseth

När Tove Langseth lämnade rollen som vd på Nord DDB var det med drömmen om att skapa en produkt och varumärke från scratch. Sagt och gjort. I november 2019 blev det officiellt att hon och Filip Nilsson, som har många år på Forsman & Bodenfors bakom sig, startar det egna sport- och underklädesmärket Closely. 

Lanseringen har tidigare varit planerad till september, men nu står det klart att bolaget skjuter upp den med en månad. 

I takt med att lanseringen kommer närmare går bolaget nu ut och berättar mer om sin plan. Closely ska, enligt ett pressmeddelande, fokusera på funktion och hållbarhet. De beskriver sig som ett koldioxidneutralt företag från start. 

– Vi är, förmodligen, det första modemärket i världen som redovisar klimatavtrycket för varje plagg på vår hemsida. En hög andel återvunnet material är avgörande och det har vi redan nu i 70 procent av våra produkter. Closely kommer vara ett koldioxidneutralt företag från start. Vi har också en koncentrerad och helt transparent tillverkningskedja. En bra start men det är bara början, säger Tove Langseth i pressmeddelandet.  

Lanseringen sker, enligt bolaget, i en tid då body positivity, female empowerment och kraven på hållbarhet skakar om underklädesbranschen i grunden. 

– Allt vi gör kretsar kring en känsla av frihet, A sense of freedom. Rörelsefrihet, såklart, men också frihet från alla gamla dammiga idéer om kvinnors kroppar. Vi vill sudda ut gränsen mellan sport och underkläder. Allt vi gör har en sportig känsla, till och med vår spetsbralette. För oss är en riktig bra löparsko mer inspirerande än traditionella underkläder. Vacker och cool funktion, säger Tove Langseth, i ett pressmeddelande.

Tove Langseth har i en tidigare intervju med Resumé berättat att marknadsföringsstrategin under lanseringsåret kommer att vara att sätta produkten och funktionen i centrum. 

– Vi har något att berätta och då blir det förhoppningsvis lättare att undvika det tomma och lite cyniska tonläge som präglar mycket modereklam, särskilt i digitala kanaler. Vi tänker dra i gång på ett antal marknader från start samtidigt som vi, såklart, har begränsade resurser. Det är en klurig och rolig uppgift, säger Tove Langseth.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Filip NilssonTove Langseth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.