Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Reklamprofilernas vodka: All kommunikation handlar om hur skadlig den är

Publicerad: 17 januari 2022, 14:18

Magnus Jakobsson och Johan Pihl ligger bakom Alcoholic Vodka.

Snart lanseras Alcoholic Vodka av reklamprofilerna Magnus Jakobsson och Johan Pihl, som vill utmana vodkaindustrin och experimentera med ärlighet. ”Kan ett varumärke vara 100 procent transparent på det här sättet utan att förlora på det? Förmodligen inte.”


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonJohan Pihl

Under åren i branschen har NoA:s chief creative officer Magnus Jakobsson och Doconomys och Farms grundare Johan Pihl samarbetat i flera uppmärksammade och prisbelönta projekt och kampanjer. I dagsläget arbetar de inte på samma byrå, men i mån av tid och utanför ordinarie arbete, samarbetar de kring ett antal icke traditionella högrisk-projekt. Enligt duon är syftet med dessa projekt att provtrycka idéer till produkter helt utan traditionella affärsmodeller och utan definierad marknad eller målgrupp.

Det senaste i raden är Alcoholic Vodka som tillverkas av Tevsjö Destilleri i Järvsö och kommer att lanseras inom kort. Vodkaflaskorna kommer med den uppseendeväckande varningstexten ”Extremely harmful product”. Designern Gustav Nordebrink ligger bakom flaskdesignen som också signalerar att det rör sig om en farlig och skadlig produkt.

Flaskans etikett består av informativa texter som beskriver hur kroppens olika organ kan ta skada av alkohol. I den grafiska designen tar en schematisk människokropp plats som tydligt visar vilka delar av kroppen som kan ta skada av alkoholintag. 

Bolaget ägs av Johan Pihl och Magnus Jakobsson som säger sig vilja utmana vodkaindustrin genom att transparent presentera de skadliga effekterna av alkohol i sin marknadsföring och i sitt varumärkesbyggande. 

Själva idén uppstod under en vild diskussion om huruvida det finns ett varumärke som är 100 procent transparent i världen.

– Det är inte att förväxla med att vissa varumärken gör kommunikativa nedslag med transparens som ledstjärna. Vi är inte på långa vägar först med att vara transparenta, givetvis. Men kanske är vi först med att introducera ett varumärke vars hela existens går ut på att lägga korten på borden på ett mer kirurgiskt sätt än vanligt.

– Det finns både cigarettmärken och alkoholmärken som använt död och dödskallar för att marknadsföra sig. Men att bara tala om döden är en väl beprövad metod rent kommersiellt. Döden är ”cool” och ”farlig” sedan gammalt. Död säljer. Däremot är det färre som fördjupar sig och varnar för alla skadliga biverkningar. Information om leverskador, tarmcancer och njurproblem ”säljer” nämligen inget annat än fakta. Det är inte coolt, men det är i allra högsta grad transparent. 

Hur ska en marknadsföring som är helt dedikerad till de skadliga effekterna av alkohol trigga försäljning?
– Vet inte. Det är det som är det intressanta, tycker vi. Kan ett varumärke vara 100 procent transparent på det här sättet utan att förlora på det? Förmodligen inte. Men vi har lyckligtvis inte gjort det här för att tjäna pengar, vi har gjort det för att provtrycka gränserna för transparens.

Att använda sig av en strategi som är relativt ”ostrategisk” är hela poängen, menar Johan Pihl och Magnus Jakobsson.

– Fördelen är att produktens innehåll är fullkomligt generiskt. Vi behöver inte förklara vad det är utan kan direkt fokusera på att redovisa baksidorna med den. Både i kommunikation och direkt på flaskan. 

Alcoholic Vodka kommer att finnas i beställningssortimentet på Systembolaget från och med lanseringen. Frågan om lanseringsdatum och formerna för lanseringen är under diskussion, målet är mars 2022. 

– Vår strategi utgår ju från 100 procent transparens, så allt vi gör kommer att vara det. Även vad gäller PR. Målet är att generera diskussion och förändring av perspektiv inom ramarna för kategorin och kanske även utanför. Hur skulle det se ut om fler varumärken applicerade den här typen av transparens i sin kommunikation?

Att exponera produktens negativa konsekvenser ”med ofiltrerad kraft” bygger hela strategin.

– Det är det vi kommer att göra vad gäller all kommunikation; dramatisera det som är dåligt med vår egen produkt på olika sätt, helt enkelt. Vi kommer utgå från alla traditionella marknadsstrategier som används för alkohol och i princip göra precis tvärtom.

Arbetsgrupp - Alcoholic Vodka:

Executive Creative Directors: Johan Pihl & Magnus Jakobsson

Head of Design: Gustav Nordebrink

CD: Fredrik Forsberg

AD: Carl Laurén

3D: Lukas Andersson

Web Developer: Harry J. Atkins

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonJohan Pihl

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.