Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Resumé/Novus: Här är varumärkena som svenska folket förknippar med jul

Publicerad: 21 december 2021, 14:03

Foto: Getty Images.

Julbordet och dess innehåll tycks styra över vilka varumärken som svenskarna förknippar med julen. Det visar undersökningen ”Folket säger sitt” som Novus har gjort på uppdrag av Resumé.


Ämnen i artikeln:

Novus

Julkampanjer i all ära, men det är inte nödvändigtvis de som gör avtryck när svenskarna tänker på julen. I stället är det varumärken för julmaten som tar plats. 

Överst på listan över vilka varumärken och företag man mest förknippar med julen, hamnar Apotekarnes (33 procent). Näst högst upp kommer Scan (24 procent) – på delad tredjeplats hamnar Aladdin och Blossa (14 procent).

– Jag ser inga stora överraskningar i resultatet, men blir ändå imponerad av att Scan kommer så högt som på andra plats. Det är ju ett varumärke som är så mycket bredare än bara juletid, men uppenbarligen har de lyckats ta en stark position kopplat till julen. Intressant också att se att man så starkt kopplar frågan till varumärken inom mat och dryck, Åhléns är undantaget som ändå tar sig in på topp tio-listan, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus.

Bland unga vuxna (18-29 år) är dryckesvarumärken i fokus. Här svarar 45 procent Apotekarnes och 31 procent Coca-Cola.

Ett annat resultat som sticker ut är att stockholmarna tänker i högre grad på Åhléns, jämfört med befolkningen i övriga Sverige. Här svarar 14 procent att de förknippar Åhléns med julen.

Här är hela listan – varumärkena som svenskarna mest förknippar med julen:

• Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Resumé. Syftet med undersökningen är att ta reda på vilket varumärke som svenska folket förknippar mest med julen.

• Målgrupp: Svenska allmänheten, åldrarna 18-79 år.
• Fältperiod: 9-17 december.

• Novus har genomfört 1003 intervjuer. 

• Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Novus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.