Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Riche Fenix öppnar i höst – här är byråerna som står för lanseringen

Publicerad: 8 juni 2022, 10:59

Matilda Jackson, nuvarande restaurangchef på Riche och blivande för Riche Fenix.

Foto: Christopher Hunt.

I höst slår Svenska Brasseriers senaste tillskott Riche Fenix upp portarna på Södermalm i Stockholm. För varumärkesidentiteten står Stockholm Design Lab, medan A World Beneath (AWB) står för lanseringsstrategi.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Design LabAWBRicheNyheter

Namnet på Svenska Brasseriers nya satsning är inspirerat av det historiska Apoteket Fenix som legat på adressen Götgatan 40 på Södermalm sedan början av 1800-talet. Därefter huserade Fenix bar och restaurang i lokalen med start på 80-talet. I och med öppningen blir Riche Fenix den tredje aktören som återuppstår på adressen under samma namn, en blinkning till den mytologiska innebörden av en Fenix. 

Inför öppningen i höst har Stockholm Design Lab anlitats för att ta fram varumärkesidentitet, och A World Beneath (AWB) är kommunikationspartnern som står för lanseringsstrategi i förtjänade och egna kanaler. 

I ett pressmeddelande beskrivs att släktskapet med den klassiska moderrestaurangen Riche på Birger Jarlsgatan kommer återfinnas i detaljerna, men att systerkonceptet Riche Fenix ”sticker ut hakan med en lekfullhet som syftar till att utmanar det konventionella”.

I fronten för satsningen står Matilda Jackson, nuvarande restaurangchef på Riche, och för maten står kökschef William Carlström, tidigare Aira.

– Riche Fenix är för mig ett drömprojekt och är glad att jag hittat två samarbetspartners med kreativ höjd och hög förståelse för vår bransch. Konsten har fått ta plats i identiteten och där har SDL tillsammans med konstnären Otis Huss Lindström gjort ett fantastiskt jobb att visuellt levandegöra platsen jag vill skapa med mitt team. Vi har tidigare gjort många lyckade projekt tillsammans med AWB och jag ser fram emot att lansera vår restaurang på Södermalm tillsammans med teamet, säger Matilda Jackson i pressmeddelandet. 

I Svenska brasserier ingår förutom Riche även Sturehof, Taverna Brillo, Teatergrillen, Aira, Luzette och Ulriksdals Världshus. 

Arbetsgrupp

Stockholm Design Lab:

Nina Granath, creative director

Lova Nyblom, junior designer

Elin Stålhandske, production/project manager

 

AWB:

Martin Bundock, senior pr

Josefina Hillman, strategisk projektledare

Jan Görs, creative / art director

Per Lundberg, pr-konsult

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.