Varumärke
Riche Fenix öppnar i höst – här är byråerna som står för lanseringen
Publicerad: 8 juni 2022, 10:59
Matilda Jackson, nuvarande restaurangchef på Riche och blivande för Riche Fenix.
Foto: Christopher Hunt.
I höst slår Svenska Brasseriers senaste tillskott Riche Fenix upp portarna på Södermalm i Stockholm. För varumärkesidentiteten står Stockholm Design Lab, medan A World Beneath (AWB) står för lanseringsstrategi.
Namnet på Svenska Brasseriers nya satsning är inspirerat av det historiska Apoteket Fenix som legat på adressen Götgatan 40 på Södermalm sedan början av 1800-talet. Därefter huserade Fenix bar och restaurang i lokalen med start på 80-talet. I och med öppningen blir Riche Fenix den tredje aktören som återuppstår på adressen under samma namn, en blinkning till den mytologiska innebörden av en Fenix.
Inför öppningen i höst har Stockholm Design Lab anlitats för att ta fram varumärkesidentitet, och A World Beneath (AWB) är kommunikationspartnern som står för lanseringsstrategi i förtjänade och egna kanaler.
I ett pressmeddelande beskrivs att släktskapet med den klassiska moderrestaurangen Riche på Birger Jarlsgatan kommer återfinnas i detaljerna, men att systerkonceptet Riche Fenix ”sticker ut hakan med en lekfullhet som syftar till att utmanar det konventionella”.
I fronten för satsningen står Matilda Jackson, nuvarande restaurangchef på Riche, och för maten står kökschef William Carlström, tidigare Aira.
– Riche Fenix är för mig ett drömprojekt och är glad att jag hittat två samarbetspartners med kreativ höjd och hög förståelse för vår bransch. Konsten har fått ta plats i identiteten och där har SDL tillsammans med konstnären Otis Huss Lindström gjort ett fantastiskt jobb att visuellt levandegöra platsen jag vill skapa med mitt team. Vi har tidigare gjort många lyckade projekt tillsammans med AWB och jag ser fram emot att lansera vår restaurang på Södermalm tillsammans med teamet, säger Matilda Jackson i pressmeddelandet.
I Svenska brasserier ingår förutom Riche även Sturehof, Taverna Brillo, Teatergrillen, Aira, Luzette och Ulriksdals Världshus.
Arbetsgrupp
Stockholm Design Lab:
Nina Granath, creative director
Lova Nyblom, junior designer
Elin Stålhandske, production/project manager
AWB:
Martin Bundock, senior pr
Josefina Hillman, strategisk projektledare
Jan Görs, creative / art director
Per Lundberg, pr-konsult