Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Rocker drar ner på marknadsföringen: ”Övergången från Bynk har gått bra”

Publicerad: 21 Juli 2020, 11:17

Oscar Hyléen, kommunikationsdirektör och vice vd Rocker.

Bankutmanaren Rocker hann lägga en kvarts miljard kronor på att bygga varumärket Bynk, innan de bytte namn vid årsskiftet. Sedan dess har kännedomen om varumärket ökat, och Rocker lägger nu om sin marknadsföringsstrategi. ”Vi behöver inte längre satsa lika mycket pengar på breda kampanjer”, säger vice vd:n Oscar Hyléen.


Ämnen i artikeln:

BynkOscar Hyléen

Det har nu gått drygt ett halvår sedan bankutmanaren Bynk bytte namn till Rocker. Namnbytet annonserades cirka en månad efter att konsumentombudsmannen stämt bolaget för att skönmåla skuldsättning i sin marknadsföring. Tidigare under hösten fälldes de av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. 

Innan namnbytet hann dåvarande Bynk lägga över en kvarts miljard kronor på medieinvesteringar för att bygga varumärket. Namnet Bynk används visserligen fortfarande, men enbart för bolagets låneverksamhet. 

Nu vittnar en ny årsredovisning om hur det gick för fintechbolaget innan namnbytet. Intäkterna ökar, från 36,6 miljoner kronor 2018, till 101,7 miljoner kronor 2019. Likaså växer förlusten, som nu är uppe i -171,5 miljoner kronor. 

Utgifterna för marknadsföring är fortfarande stora, men har krympt under året. Av den största minusposten ”övriga externa kostnader”, på 224 miljoner kronor, utgörs en majoritet av marknadsföring. 

– Nu har vi marknadskostnader på långt mindre än 200 miljoner kronor, säger Oscar Hyléen som är vice vd på Rocker, och tidigare vd på byrågruppen Diplomatgruppen.

Han berättar att övergången har gått bra – kännedomen om verksamheten har ökat och möjliggjort en förflyttning av marknadsföringsstrategin.

 – Varumärkeslanseringen av Rocker har fungerat väl. Sedan vi genomförde förändringen har vi sett en kraftfull tillväxt av kunder. 

Tidigare satsade bolaget mycket på breda kampanjer, med bland annat tv. Nu fokuserar Rocker mer på precision och relevans i digitala kanaler och på att öka effektiviteten, säger Oscar Hyléen. 

– När vi började etablera oss var det viktigt att få upp kännedomen. Därför investerade vi i breda kampanjer. Under 2019 och 2020 inte minst har vi breddat vårt tjänsteutbud väsentligt. Det har gjort att vi inte behöver satsa lika mycket pengar på breda kampanjer. 

Rocker har nu strax under 100 000 användare. 

– Nu fokuserar vi mer på effektivitet och relevans, där tjänsterna i sig står för en stor del av marknadsföringen. Har du ett lån är du kanske intresserad av att ha en betallösning. Använder du check out-tjänsten på Blocket vill du kanske ha vårt kort. Att du använder tjänsterna är ett tillfälle för oss att marknadsföra våra andra tjänster genom dem. Ren korsförsäljning helt enkelt. Det är det som driver utvecklingen för oss nu mot högre effektivitet.

Till hösten väntar en större kampanj för Rocker, mer vill Oscar Hyléen inte berätta. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

BynkOscar Hyléen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.