Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Det här ingen mäklarannons utan en bild konstruerad i Unreal Engine 5.

Foto: Tomasz Kawecki

Så kan Unreal Engine revolutionera marknadsföring: ”Finns ingen standardlösning – man måste testa sig fram”

Unreal Engine 5 heter verktyget som förväntas revolutionera det kreativa skapandet. Superrealistiska bilder i datorn kan göras enklare och snabbare än någonsin förr. Men helt okomplicerat är det inte.

Publicerad: 22 juli 2022, 09:21

Fredrik Granlund

Den som vill bygga bakgrundsmiljöer till en reklamfilm, eller skapa snygga virtuella versioner av fysiska produkter, har redan ett brett urval av verktyg. Men alla kräver rå datorkraft och sanslös optimering för att resultatet ska bli tillräckligt bra och tillräckligt snabbt.

Epic Games nya spelmotor Unreal Engine 5 tar bort flera av de mest tidsödande momenten med helt nya beräkningsalgoritmer – ja, ett helt nytt sätt att tänka kring datorgenererad 3D-grafik – grafik som kan användas i mer än bara spel. Resultatet syns direkt och inte om ett halvår.

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Den finns i nummer 05/2022 tillsammans med ett långt reportage om Bauhaus framtidssatsning på en sportklubb. Dessutom hittar du reportage om NFT:er och ett skakat USA, och en jämförelse mellan 100-wattaren och Guldägget. Magasinet ingår i din prenumeration.

För världens alla gejmers är det här förstås en revolution, spelen som släpps under nästa år och bygger på Unreal Engine 5 kommer att se helt fantastiska ut.

Det i sig skapar nya marknadsplatser. Det menar i alla fall Christoffer Åhlund, spelmarknadschef på Nord DDB.

– Vår inställning har hela tiden varit att om fler varumärken kan manifestera sina värderingar på andra sätt än tidigare så är det många fler som kommer att se fördelarna med dem.

För honom är datorspelen i sig en plattform för marknadsföring, inte bara indirekt, utan där, på plats inuti spelen. Nord DDB har redan skjutit i väg några provskott.

– Vi har tittat lite på ”Fortnite” och vilka möjligheter det ger, fast med egna byggstenar så att man inte är bunden till vad som redan finns. Det är ett progressivt förhållningssätt. Det kommer att bli enklare för fler att göra sina egna saker med Unreal Engine 5 och ”Fortnite”.

LÄS MER: Nord DDB startar FTW – avdelning helt dedikerad till e-sport och gaming 

Unreal Engine 5 specifikt då?
– Saken är den att det inte finns någon standardlösning, inget ”1A” för den världen än. Det finns ingen färdigpaketerad ”Instastory”-lösning liksom. Så man måste testa sig fram, och sedan är det mottagaren som avgör om man lyckas. Det är lite som med en teaterpjäs faktiskt. Man kan ha ett helt team som gör det sannolikt att man lyckas, men man kan inte veta.

Ett annat provskott från det amerikanska kontoret var att utveckla ett VR-koncept för ölmärket Miller Lite inför Super Bowl. Utan att överdriva kan man kanske säga att resultatet inte blev enormt lyckat. Eller som Christoffer Åhlund uttrycker det:

– Det blev inte så verklighetstroget rent utseendemässigt. Men de var först. Nästa generation behöver bli mycket snyggare, men nu är man i gång i alla fall.

Vilka alternativ finns det?

Den kostnadsmedvetna använder antagligen Blender, som helt bygger på öppen källkod – vilket inte bara betyder ”gratis”, utan också innebär att man kan bygga om programmet för att passa egna behov.

Jobbar man uteslutande mot mobila plattformar som Iphone, Ipad och Android är Unity säkert ett alternativ. Det är mer inriktat mot datorspel, men det innebär inte att du inte kan skapa vad du vill med hjälp av Unitymiljön.

Amazon har en av världens största datorparker, och utvecklar man något i 3D kan det vara bekvämt att göra det i Amazons verktyg Lumberyard och sedan bara lägga över renderingsjobben till samma leverantör.

Även i det praktiska fallet hade Unrealmotorn gjort jobbet enklare och ge fler möjligheter till verklighetstrogna världar.

Datavisualiseringbyrån Animech ser möjligheterna ur ett mer traditionellt perspektiv – att presentera fysiska produkter virtuellt (tänk nybilskonfigurator på steroider). De utvecklar sin egen teknik för ändamålet, så en ny spelmotor skulle kunna vara en konkurrent lika mycket som ett nytt redskap. De väljer det senare:

– Unreal Engine 5 har tagit steg som gör det lättare att skapa innehåll. Helt plötsligt kan man använda spelteknik för att skapa innehåll överallt, och motorn gör det lättare att nå en högre kvalitet, säger Niclas Kreuger, affärsutvecklingschef på Animech.

Basen är ny teknik för att hantera väldigt komplexa 3D-modeller.

– I praktiken innebär det att det inte blir så himla komplext för datorn som ska visa upp resultatet. Man behöver inte optimera 3D-grafiken lika mycket, utan smarta algoritmer drar ned på mängden polygoner som måste beräknas.

Så vad innebär Unreal Engine 5 för er?
– Att man snabbare kan nå en högre kvalitet. Det jag fortfarande saknar är att göra det här på webben. Unrealmotorn behöver köras som ett fristående program, vill man skapa innehåll för just webben så finns det fortfarande utmaningar, så där jobbar vi redan med en plug-in för Unreal Engine som ska göra den processen lättare. Det finns alltså områden som behöver utvecklas mer, och talar vi om traditionell marknadsföring är det fortfarande webbläsaren som gäller – oavsett om det är mobilt eller på en dator.

Men hallå, vadå spel och 3D-modeller?

Det vet väl alla att virtuella miljöer i filmer är mycket mer verklighetstrogna än omgivningarna i ett Playstationspel. Inte kan du väl marknadsföra en ny elmoped med samma grafikverktyg som använts för ”Need for speed”. Nja, det kan man förstås, men argumentet är korrekt. Det blir inte så bra som det skulle kunna bli.

Traditionellt har man behövt väldiga beräkningsfarmer, datorer i hundratal som bara räknar ut ljusets väg genom rummet via alla objekt och personer i det. Det är vad Hollywood förfinade till en konstart på 00-talet.

Unreal Engine 5-motorn ger helt unika möjligheter. Till att börja med kan du glömma datorfarmerna för att göra ljusberäkningarna, allt sådant görs direkt, i realtid i UE5. Det blir inte heller några kvalitetsskutt när du rör dig i din virtuella värld, eftersom polygonerna hela tiden smälter ihop, fördubblas, eller ändrar storlek. Resultatet blir obegripligt bra. Den bildkvalitet du tidigare fick genom att gå igenom hela spelfilmsprocessen kan du uppnå direkt i din dator.

 


Ämnen i artikeln:

Nord DDBTeknikSpelNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.