Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Såg fejkade följare – bryter med Isabella Löwengrip

Publicerad: 12 November 2019, 10:44

Isabella Löwengrip.

Foto: Pressbild

Efter att Bloggbevakning rapporterat om köpta kommentarer på Isabella Löwengrips sponsrade inlägg för Chimi Eyewear har varumärket valt att avsluta samarbetet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripInstagramInfluencer marketing

Influencern och entreprenören Isabella Löwengrip befinner sig just nu i en karriärmässig kris. USA-lanseringen av hennes varumärke har ställts in, majoriteten av all personal har sagts upp och granskningar i Expressen och Svenska Dagbladet har visat på uppblåsta siffror och dålig arbetsmiljö. Det har fått som resultat att flera varumärken har sagt upp sina samarbeten. 

Under måndagen uppmärksammade Bloggbevakning hur kommentarer och gilla-markeringar på ett av Isabella Löwengrips Instagraminlägg sponsrat av Chimi Eyewear tyckets vara köpta. Det uppmärksammades även av Isabella Löwengrips följare, varav många ifrågasatte varför en så stor del av kommentarerna var identiska och kom från asiatiska konton som inte följde Isabella Löwengrip. 

”Köpta kommentarer från fejkonton i Asien. Pinsamt och inte särskilt smart gjort!” skrev en följare. 

LÄS MER: ”Vi köpte följare för över en månad sedan – Facebook har ännu inte tagit bort dem” 

När det kom till Chimi Eyewears grundare Charlie Lindströms kännedom att samarbetet tycktes vara boostat med köpt engagemang svarade han i kommentarsfältet till det aktuella inlägget att bolaget valt att avsluta sitt samarbete med Isabella Löwengrip.  

”Jag var lika chockad som dig när när detta uppdagades och vi har valt att avsluta samarbetet och har inte för avsikt att göra någonting liknande igen. Jag befinner mig i en annan tidzon och har missat detta helt, något jag om någon så klart är väldigt ledsen för”, skrev han som svar på en kommentar som uppmärksammade honom på situationen. 

LÄS MER: Vi testade att köpa följare på Instagram – detta hände 

Isabella Löwengrip har nu tagit bort det sponsrade inlägget från Instagram. 

Huruvida Isabella Löwengrip faktiskt har köpt gilla-markeringar och kommentarer är oklart. Det är nämligen möjligt för vem som helst att köpa kommentarer och likes på någon annans inlägg. 

Resumé har sökt Charlie Lindström och Isabella Löwengrip genom hennes pressansvariga. 

Resumé Insikt har i artikelserien ”Botfabriken” granskat problemet med fejkföljare inom influencer marketing – läs alla artiklar här.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.