Varumärke
Sellpy anklagas för greenwashing efter att ha sålt nya H&M-kläder: ”Rena lögner”
Publicerad: 9 december 2022, 10:07
Yrsa Lindberg, som driver Instagramkontot @greenwashingisverige, är strakt kritisk till H&M-ägda Sellpy.
Montage: Nellie Pilsetnek.
De marknadsför sig som en cirkulär marknadsplats för second hand. Ändå säljs nya H&M-kläder på H&M-ägda Sellpy. Nu rasar Yrsa Lindberg, som står bakom Instagramkontot @Greenwashingisverige, mot bolagets metoder.
– Nya kläder säljs i annonser märkta med ”kvalitetssäkrad second hand” och ”hållbar shopping”. Det är ju rena lögner, säger hon till Resumé.
Efter det avslöjande som Aftonbladet gjorde nyligen om priset som andra får betala för våra H&M-kläder, ställde Yrsa Lindberg, hållbarhetsstrateg och personen bakom Instagramkontot Greenwashing i Sverige, sig själv
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.