onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Sellpy anklagas för greenwashing efter att ha sålt nya H&M-kläder: ”Rena lögner”

Publicerad: 9 december 2022, 10:07

Yrsa Lindberg, som driver Instagramkontot @greenwashingisverige, är strakt kritisk till H&M-ägda Sellpy. Foto: Nellie Pilsetnek.

De marknadsför sig som en cirkulär marknadsplats för second hand. Ändå säljs nya H&M-kläder på H&M-ägda Sellpy. Nu rasar Yrsa Lindberg, som står bakom Instagramkontot @Greenwashingisverige, mot bolagets metoder.
– Nya kläder säljs i annonser märkta med ”kvalitetssäkrad second hand” och ”hållbar shopping”. Det är ju rena lögner, säger hon till Resumé.

Ämnen i artikeln:

ToppnyheterH&MH&H GroupVarumärkeVarumärken

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Efter det avslöjande som Aftonbladet gjorde nyligen om priset som andra får betala för våra H&M-kläder, ställde Yrsa Lindberg, hållbarhetsstrateg och personen bakom Instagramkontot Greenwashing i Sverige, sig själv

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i nytt format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev