Varumärke
Sellpy anklagas för greenwashing efter att ha sålt nya H&M-kläder: ”Rena lögner”
Publicerad: 9 december 2022, 10:07
Yrsa Lindberg, som driver Instagramkontot @greenwashingisverige, är strakt kritisk till H&M-ägda Sellpy. Foto: Nellie Pilsetnek.
De marknadsför sig som en cirkulär marknadsplats för second hand. Ändå säljs nya H&M-kläder på H&M-ägda Sellpy. Nu rasar Yrsa Lindberg, som står bakom Instagramkontot @Greenwashingisverige, mot bolagets metoder.
– Nya kläder säljs i annonser märkta med ”kvalitetssäkrad second hand” och ”hållbar shopping”. Det är ju rena lögner, säger hon till Resumé.
Efter det avslöjande som Aftonbladet gjorde nyligen om priset som andra får betala för våra H&M-kläder, ställde Yrsa Lindberg, hållbarhetsstrateg och personen bakom Instagramkontot Greenwashing i Sverige, sig själv
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.