Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Skanskas omdaning: smalare färgpalett och digital upprustning

Publicerad: 10 mars 2022, 12:14

För första gången sedan 2007 gör den svenska byggkoncernen en rejäl varumärkesuppdatering.


Ämnen i artikeln:

SkanskaNyheterNord ID

Anrika byggkoncernen Skanska har nyligen fått en ny grafisk profil, nytt typsnitt och satt en ny varumärkesstrategi. Arbetet har genomförts efter det att koncernledningen nyligen tog fram en ny affärsstrategi som varumärket på ett tydligare sätt ska stötta. Den nya varumärkespositionen man siktar på är ”The knowledge and foresight to shape the way we live”. Senast man gjorde en större varumärkesomdaning var 2007 och en stor del av det arbete som nu genomförts har handlat om att anpassa varumärkeselementen till en digital verklighet. 

– Det har absolut spelat en stor roll. Tidigare hade vi inte alla de verktyg man behöver för att kommunicera i det digitala landskapet.

Skanska har, i samarbete med Nord ID, även valt att smalna av färgpalletten man använder sig för och landat i en mörkblå ton som på många sätt påminner om vad banker och andra finansiella verksamheter använder. Designen har inspirerats av byggnader och andra arkitektoniska referenser. 

Alison Bonner, varumärkes- och marknadschef på Skanska, berättar att de med den nya profilen vill signalera en mer framåtlutande verksamhet än vad man tidigare gjort.

– Vi har gjort otroligt mycket research kring vad Skanska som varumärke är känt för och vad som får oss att stå ut. Skanska har många olika affärsområden, är verksamt i stora delar av världen och har funnits 135 år så det har inte varit en lätt uppgift. I researchen har det blivit tydligt att vi genom hela historien varit framåtlutande, tanken är att varumärket ska återspegla det.

Som nämnt har Skanska tidigare haft en bred regnbågspalett utan tydlig hierarki för när och hur man ska använda färgerna, något man nu åtgärdat. I Sverige är Skanska på många sätt sammankopplat med en gul färg, en färg man dock inte använt sedan 90-talet. Tanken är att den blåa färg man kommer att använda framöver ska signalera kompetens och tillförlitlighet.

– Vi hade ett system med många alternativ, vilket inte alltid är så bra om man försöker få till en enhetlig stil. Sedan 2000 har vår logotyp varit blå och i den research vi gjort har det varit tydligt det är den färg våra egna medarbetare förknippar med oss. 

Lanseringen inleddes i slutet av 2021 men Skanska planerar inte att vara helt färdiga förrän inom några år. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp Skanska

Senior Vice President Communications, Karolina Cederhage

Vice President Brand and Marketing, Alison Bonner

Brand and Marketing Manager, Lotta Lagerstedt

Graphic Designer, Iréne Sjöberg

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SkanskaNyheterNord ID

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.