Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Skellefteå ska växa med 25 000 invånare – så ska stadens varumärke agera draglok

Publicerad: 20 april 2022, 09:29

Här ligger Skellefteås dörr till framtiden i form av Northvolts fabrik.

Foto: MATHIAS EIS.

Plötsligt på Sverigetoppen: [She-left-you]. Från Norrlandskommunen som stod och stampade till Europas största industrietablering på tio år. Hur hanterar Skellefteå den ompositioneringen och hur lockar man till sig 25 000 nya Skelleftebor?
✓ Hur Northvolts batterifabrik spelat huvudrollen.
✓ Från tomma bostäder till rusande villapriser.
✓ Marknadschefen som ska få staden att växa.
✓ Lokala byråerna: ”Så har stadens varumärke förflyttats”.


Ämnen i artikeln:

Varumärke

Det uttalas ”Schjællæfte” eller pröva att säga ”She left you” med ett stänk av svensk accent, skrev danska Berlingske i ett stort reportage nyligen. Skellefteå är hett även utanför Sverige.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Varumärke

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.