Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Snart lanseras deras öl bryggd på Östersjövatten

Publicerad: 6 september 2021, 13:17

Daniel Talcoth, Carl Almquist och Herman Wistrand vann Johan Pihl och Mathias Wikströms hållbarhetstävling under studietiden på Forsbergs. Snart kommer ölen ut på alla Bishop Arm's restauranger. ”Vi gör detta främst för Östersjön och för våra portfolios skull”.


Ämnen i artikeln:

DoconomyForsbergsHållbarhet

Sedan några veckor arbetar Daniel Talcoth som art director på McCann i Stockholm. I våras tog han examen från Forsbergs Skola tidigt under sin sista praktperiod på byrån fick han frågan om han ville jobba kvar även efter semestern. 

Förra hösten besökte Doconomy-grundarna Johan Pihl och Mathias Wikström skolan. Duon kom med den ödmjuka uppgiften att lösa ett av de globala målen för hållbar utveckling, de så kallade SDG-målen, med hjälp av en kommersiell idé, produkt eller innovation. Studenternas uppgift blev att komma på idén till en produkt som de senare skulle, designa och marknadsföra.

Arbetsgruppen av studenter för det vinnande bidraget bestod förutom Daniel Talcoth  av Carl Almquist (art director) och Herman Wistrand (copywriter).

De valde SDG nummer 14 ”Life Below Water” och fokuserade i synnerhet på just Östersjön. Här föddes idén till Baltic Brew. En öl bryggd på avsaltat och renat Östersjövatten som syftade till att öka medvetenheten hos folk. En produkt tillverkad av problemet självt. 

Under tävlingen vände sig arbetsgruppen till Stallhagens Byggeri på Åland och pitchade idén för ledningen. Studenterna ville verkligen realisera sin idé och samtidigt kunna lägga till ett skarpt case till portfolion.

Bryggeriet nappade och inledde ett samarbete. Daniel Talcoth och hans studiekamrater vann tävlingen och har nu jobbat med projektet som även kom att bli deras examensarbete sedan dess. Johan Pihl har handlett trion under projektet och agerat bollplank.

Inom kort kommer ölen att bli verklighet och har sålts in till hela Bishop Arms och dess enheter där den säljs från 1 oktober. Ölen kommer också att finnas på åtta Pitchers-restauranger.

En betydande summa från Stallhagen kommer gå till Baltic Sea Action Group och deras engagemang för att rädda Östersjön.

Varför blev det öl?
– Det är fler som vill slänga pengar på öl än pengar i havet.

Vad fick ni för reaktioner i pitchen?
Reaktionerna var bra. De tyckte att det var en kul, oväntad och bra take på ett aktuellt problem.

Hur ser er del av det vidare ansvaret för produkten ut?
Det beror lite på. Vi gör detta främst för Östersjön och för våra portfolios skull. Vi får inget betalt för detta utan det är vårt sätt att bidra, men om det rullar vidare så får vi se. 

Hur ser den framtida planen för produkten ut från bryggeriets sida?
Vår och Stallhagens ambition är ändå att detta ska bli ett långsiktigt projekt för att kunna göra så stor skillnad som möjligt men först får vi se hur den flyger nu i höst.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News