Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Spoon förnyar Bokus varumärkeskoncept

Publicerad: 30 juni 2021, 08:52

För två år sedan utvecklade Spoon konceptet ”Nästa upplevelse väntar” åt Bokus. Två år senare är det dags att ta nästa steg – och byrån har åter fått uppdraget att vidareutveckla idén.


Ämnen i artikeln:

SpoonBokus

Sedan 2019 har Bokus använt konceptet ”Nästa upplevelse väntar” för att hjälpa sina bokköparen att hitta i återförsäljarens sortiment av läsupplevelser. Nu har Spoon tagit ett helhetsgrepp om det kommunikativa konceptet. 

Den här gången har uppdraget bland annat omfattat en grafisk identitet, mallar, bildmanér, format och att förädla den kommunikativa idén. Det nya steget medför också att konceptet får en bredare och ett mer varumärkesbyggande funktion än tidigare.  

– Som en del i ”Nästa upplevelse väntar” har vi tagit fram temat ”Från fantasi till verklighet” – som bottnar i insikten att folk är svältfödda på resor och upplevelser. Böcker har möjlighet att, om så bara för en stund, erbjuda den verklighetsflykt som vi många har längtat efter det senaste året, säger Linus Lindskoog, creative director på Spoon i en kommentar.

I sommar kommer kommunikationen att synas både i Bokus egna sociala kanaler och i form av köpt annonsering.

– ”Nästa upplevelse väntar” har vi primärt använt i våra egna kanaler. Det vi har gjort nu är att vidareutveckla konceptet så att det kommer att passa alla kanaler. Vi ska hjälpa kunderna att upptäcka nästa bok som passar just dem. Nästa upplevelse väntar alltid på Bokus, säger Henrik Graan, marknadsansvarig på Bokus. 

 

 

Spoons arbetsgrupp

Linus Lindskoog, Creative Director 

Tove Harström, Art Director 

Maria Biesterfeldt, Client Director

Bokus arbetsgrupp

Henrik Graan, marknadsansvarig Bokus

Henrik Engqvist, grafisk formgivare Bokus 

Charlotte Aagren, innehållsansvarig Bokus 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpoonBokus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.