Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Squid Game, BTS och Parasite – Här är sydkoreanska strategin för att erövra värden med populärkultur

Squid Game, BTS och Parasite – Här är sydkoreanska strategin för att erövra värden med populärkultur

Sydkorea har under 2000-talet förvandlats till en populärkulturell supermakt. Det är ett högst medvetet politiskt val från landets ledning.

Publicerad: 2 april 2022, 05:30

Ämnen i artikeln:

SydkoreaBTSSquid Games

Squid Game nådde hisnande 1.65 miljarder timmar strömmade timmar inom 28 dagar efter premiären, 17 september 2021. Det gör den till Netflix mest populära serie nånsin.

Foto: Netflix.

Byggd på sin ekonomiska styrka har USA varit manual för internationell populärkultur sedan mitten av förra seklet. Elvis, McDonald’s, ”Star wars”, hiphop, Facebook.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.