Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Städgurun Marie Kondo lanserar eget varumärke

Publicerad: 20 November 2019, 14:09

Marie Kondo.

Foto: Flickr

Städgurun Marie Kondo har blivit världskänd för sin förmåga att få folk att göra sig av med prylar. Nu vill Marie Kondo i stället att folk ska köpa prylar av hennes nya livsstilsvarumärke, som liksom hennes unika städmetod går under namnet ”Konmari”.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Japanska Marie Kondo blev ett världskänt fenomen tack vare Netflixserien ”Konsten att städa med Marie Kondo” som fick miljontals människor världen över att vika kläder och göra sig av med gamla prylar. Hennes metod för organisering kallas ”Konmari” och går ut på att samla ihop allt man äger i en kategori åt gången, sedan endast behålla de saker som ”man verkligen gläds åt” eller ”sparks joy” som hon uttrycker det i serien, och därefter välja en plats för dessa saker. Marie Kondo har dessutom skrivit fyra böcker om organisering som sålts i miljontals exemplar. 

Nu följer Marie Kondo i fotspåren av en uppsjö andra kändisar som under de senaste åren valt att lansera egna varumärken. Det skriver bland annat The Guardian. Tidigare i veckan öppnade Marie Kondo den egna webbshoppen ”Konmari” där hon säljer heminredning och mode.  

LÄS MER: ”Lady Gaga lanserar eget skönhetsvarumärke – exklusivt på Amazon” 

Adage uppmärksammar att många reagerat på det motsägelsefulla i att en person som gjort sig ett namn på att uppmana folk att göra sig av med onödiga prylar nu vill få dem att köpa prylar. Men på sajten meddelar Marie Kondo att så länge man har rätt saker i sitt hem ”more really can be less”. Till The Wall Street Journal säger Marie Kondo att hon inte försöker uppmuntra till kommersialism, utan att idén till webbshopen föddes utifrån de frågor hon får från folk om vilka föremål hon själv gillar att ha i sitt hem. 

Onlinebutiken öppnar endast ett par veckor efter att Rakuten, Japans största e-handlare, inlett ett samarbete med Marie Kondo.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.