Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Star Stable vill ändra bilden av ”hästtjejen” – lanserar platform för spelarna

Publicerad: 26 augusti 2022, 10:05

Upplever du att ”den irriterande hästtjejen” är en stereotyp som lever och frodas? Datorspelet Star Stable har tagit fram en plattform för att visa vilken positiv inverkan passionen för hästar kan ha för människors liv världen över.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Hästsporten har varit på frammarsch i flera år och Henrik von Eckermanns guld i individuell hoppning samt Sverige guld i laghoppningen under sommarens VM i Danmark, lär bidra till utvecklingen ytterligare.

Hästdatorspelet Star Stable lät nyligen undersökningsföretaget Yougov ta fram en studie för att utmana bilden av ”hästtjejen”.

Av de aktiva ryttarna i undersökningen har 27 procent i dag en ledande position på sin arbetsplats. I svaren från communityn svaras det att ridning får dem att känna sig: ”Fri” (52 procent), ”Levande” (40 procent), och ”Modig” (30 procent).

Enligt svaren i Yougov-undersökningen, associerades ordet ”hästtjej” med stereotyper som ”Besatt” (48 procent), ”Konstig” (42 procent) och ”Irriterande” (36 procent). En av tio av alla tillfrågade uppger att de har blivit mobbade för sitt hästintresse.

”Ride with Us”-plattformen lanseras med ett initiativ som syftar till att återta stereotypen ”hästtjej” och innehåller flera ytterligare aktiviteter online, musik och evenemang som pågår fram till oktober 2022. Plattformen kommer att erbjuda Star Stable- communityn möjligheten att mötas på ett kreativt, inspirerande och engagerande sätt och att vara medskapare för positiv förändring.

Som ett exempel kommer Star Stable-spelarna att få en exklusiv hoodie att bära i spelet. För varje hoodie som plockas upp kommer Star Stable att donera 1 SEK till ett projekt eller ett initiativ med syfte att lyfta fram tjejers egenskaper.

Under hashtaggen #YesImAHorseGirl kommer flickor och kvinnor kunna dela sina berättelser om vad hästsporten betyder för dem och vad de fått med sig i livet tack vare sin hobby.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Star Stable Entertainment har de senaste året fokuserat på sin inhousebyrå som också ligger bakom det senaste initiativet Ride With Us. Plattformen bygger på svar från cirka 16 000 av Star Stables spelare samt enkätsvaren i Yougov-undersökningen. 

Arbetsgrupp

Star Stable Entertainment:

CMO & CBDO: Taina Malen

Creative Director: Fredrik Lundgren

Head of Product Marketing: Kelly Cane

Senior Brand Media Strategist & Producer: Justin Colavita

Motion Director: Emma Öst

Copywriter: Julia Retsinis

Art Director: Lisa Hågeby

Marketing Creative Manager: Karin Jensen

Graphic Designer: Minerva Ekrelius

Web Producer: Juliana Alonso

Director of PR: Therése Forssell

Influencer Manager: Rebecca Bingsmark

Localizations Manager: Estela CorbelliniProduction company: Slutet är Nära

Director: Jesper Ei Karlsson

Executive Producer: Alexandros Bakos

Post production: Slutet Takeout


Filmen till initiativet är gjord av produktionsbolaget Slutet är nära

Regissör: Jesper Ei Karlsson

Exekutiv producent: Alexandros Bakos

Postproduktion: Slutet Takeout

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.