Varumärke
Svensk designtrio bakom ny italiensk apotekskedja
Publicerad: 17 maj 2023, 08:44
Foto: Felia
I dagarna slogs portarna upp till Felia Farmacie. En nyskapande italiensk apotekskedja som vill utmana en traditionell bransch.
Felia vill ge ett varmt och omfamnade uttryck och har skapat en hälso-deli som fokuserar på välmående, service och lokal anknytning.
– Vårt svenska designteam levererade långt över förväntningarna och gav oss en imponerande profil på Felia som därigenom redan har ett betydande försprång på den italienska apoteksmarknaden, säger grundaren Anders Skeini i ett pressmeddelande.
I samband med avregleringen av apoteksnäringen i Italien såg Anders Skeini, grundare av Felia, en möjlighet att skapa något särskiljande på marknaden. En apotekskedja som skulle utmana och stå i kontrast till de traditionella apoteken i Italien.
Uppdraget att få utveckla och gestalta varumärket gick till ett designteam bestående av tre svenska kreatörer med lång erfarenhet inom varumärkesbyggande: Cilla Pettersson, retail architect, Peter Lundbergh, retail architect och Vivi Sumpton, design director.
– Vi letade efter ett team som kunde tänka både svenskt och italienskt och hitta en balans däremellan att gå som en röd tråd genom projektet, förklarar Anders Skeini.
Den klassiska delin har stått som förebild. Felia vill ha fokus på kunskap, kvalitet och service. Besöket ska vara inbjudande i kontrast till den annars så kalla och sterila branschen.
– Vi kallar det ett hälso-deli. ”Plockig” varuexponering i varma taktila material tillsammans med guidande och lustfylld grafisk kommunikation skapar ett avslappnat koncept som öppnar upp och möjliggör spontana möten och interaktion mellan personal och kund. Ett koncept som genom att lyfta fram välmående, service och inspiration skapar en plats man inte bara besöker för att man måste, utan för att man faktiskt vill. Konceptet plockar det bästa av svensk retail med en mjuk, varm och italiensk profil, säger Anders Skeini
Arbetet med Felia Farmacie påbörjades under våren 2022 och nyligen slogs dörrarna upp till den första butiken i Piombino, Toscana. Målet är att öppna 350 butiker runt om i Italien fram till 2030. Projektet omfattade följande delar: Strategi, visuell identitet, förpackningsdesign, navigation, signage, interiör gestalting, specialritad inredning samt belysning
Creative team:
Retail Architect: Studio Cilla Retail Architect: Studio Peter Lundbergh Design Director: Vivi Sumpton Design Partners: Interior Contractor: Itab Illustrator: Erica Jacobson/CharlieCharlie Photographer Interior: James Crisp