Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Svensk reklam har blivit mer empatisk – varumärkena som toppar listan

Publicerad: 3 februari 2022, 13:13

För andra årets utses Sveriges mest empatiska varumärken i Empati Grand Prix. Undersökningen är baserad på 4000 kunders upplevelser av företag i olika branscher.


Ämnen i artikeln:

NyheterArvid AxlandHalebop

Konsumenterna har fått svara på frågor om hur olika varumärken upplevs bryr sig om sina kunder. Vilken ton företaget har i sin reklam, hur de bemöter sina kunder samt vilka empatiska initiativ bolagen genomför. Reklamen hade en avgörande betydelse

– En faktor som verkligen sticker ut jämfört med förra året är i vilken grad konsumenterna uppfattar företagens reklam som empatisk. På ett år har det ökat från 43 procent till 54 procent. Glädjande siffror i tider då reklamtröttheten ökat år efter år. Är det ett trendbrott där marknadskommunikationen tillåts bli mer långsiktig, kundvänlig och varumärkesbyggande? Hoppas det, säger Arvid Axland, grundare av Pool kommunikationsbyrå som är en av initiativtagarna till tävlingen i ett pressmeddelande. 

Empati Grand Prix visar en relativt stor skillnad mellan toppen och botten. 36 procent fler kunder uppfattar vinnarna som mer empatiska än företagen som rankas lägst. Även totalt sett har företagen blivit mer empatiska.

– Väldigt glädjande är att totalbetyget för samtliga deltagande företag ökat från 50 procent förra året till 57 procent nu. Det tyder på att fler företag förstår vikten av god kundempati och satsar resurser på området, kommenterar Michael Dahl, grundare av Index House som är den andra initiativtagaren till undersökningen. 

Reklamtoppen (andel som uppfattar reklamen som empatisk i procent)

1) Halebop 67 %
2) Ikea 66 %
3) Kronans Apotek 64 %
4) Comviq 62 %
5) Telenor 61 %
6) Lyods Apotek 60 %
7) Ica 60 %
8) Elon 60 %
9) Apotek Hjärtat 59 %
10) Mio 59 %

I år introducerade tävlingen det nya priset Årets bubblare som går till det företaget som ökat sitt empatibetyg mest i Kundempati Index™ jämfört med föregående år. Biltema vann Årets bubblare.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterArvid AxlandHalebop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.