Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 19 Februari 2021, 10:48
Från negativa till positiva tal – när Brand Index nu sammanställer årets snabbast växande varumärke står det klart att Coca-Cola tar ikapp efter de senaste årens svaga siffror.
Varje år utser undersökningsinstitutet Yougov och trendanalytikerna Indikat det varumärke som har ökat sina resultat mest i den dagliga varumärkesmätningen Brand Index.
För att vara med måste respektive varumärke uppfylla kraven för minst tre av fem kategorier: vara marknadsledande, synligt för konsumenten, kreativt och belönat i ledande reklamtävlingar, internationellt och snabbväxande.
När statistiken nu sammanställts för fjolåret står det klart att Coca-Colas varumärke vuxit mer än något annat i listan. Indextalet i Brand Index ökade från 6,9 under 2019, till 10,4 2020. Ökningen är inte en slump.
– Det är resultatet av en proaktiv och väl utvecklad förändring i strategi och kommunikation. Frågor med relevans för svenska folket, så som hållbarhet och inkludering, har fått mer utrymme i kommunikationen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör Coca-Cola AB, till nyhetstjänsten Indikat.
Enligt marknadsdirektören planerar dryckesjätten att skifta tonalitet, och lämna det amerikanska i förmån för det svenska. Ett exempel på det är den reklamfilm för den svenska marknaden, som för första gången tagits fram och producerats i och för Sverige.
På andra och tredje plats kommer elbolaget Eon och hamburgerkedjan Max. Sämst utveckling har Norwegian, Arla och Ikea sett under året.