Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Svensk tonalitet lyckokast för Coca-Cola – vinner Årets stjärnvarumärke

Publicerad: 19 Februari 2021, 10:48

Från negativa till positiva tal – när Brand Index nu sammanställer årets snabbast växande varumärke står det klart att Coca-Cola tar ikapp efter de senaste årens svaga siffror.


Ämnen i artikeln:

Coca ColaIndikatYouGov

Varje år utser undersökningsinstitutet Yougov och trendanalytikerna Indikat det varumärke som har ökat sina resultat mest i den dagliga varumärkesmätningen Brand Index. 

För att vara med måste respektive varumärke uppfylla kraven för minst tre av fem kategorier: vara marknadsledande, synligt för konsumenten, kreativt och belönat i ledande reklamtävlingar, internationellt och snabbväxande.

När statistiken nu sammanställts för fjolåret står det klart att Coca-Colas varumärke vuxit mer än något annat i listan. Indextalet i Brand Index ökade från 6,9 under 2019, till 10,4 2020. Ökningen är inte en slump. 

– Det är resultatet av en proaktiv och väl utvecklad förändring i strategi och kommunikation. Frågor med relevans för svenska folket, så som hållbarhet och inkludering, har fått mer utrymme i kommunikationen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör Coca-Cola AB, till nyhetstjänsten Indikat. 

Enligt marknadsdirektören planerar dryckesjätten att skifta tonalitet, och lämna det amerikanska i förmån för det svenska. Ett exempel på det är den reklamfilm för den svenska marknaden, som för första gången tagits fram och producerats i och för Sverige. 

På andra och tredje plats kommer elbolaget Eon och hamburgerkedjan Max. Sämst utveckling har Norwegian, Arla och Ikea sett under året. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca ColaIndikatYouGov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.