Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Svenska varumärkena om OS i Kina – och risken att förknippas med en diktatur: ”Får inte kommentera”

Publicerad: 4 februari 2022, 14:00

Foto: LAURENT GILLIERON/TT NYHETSBYRÅN

Anklagelser om ”sportswashing” och protester mot att mästerskap förläggs i diktaturer har blivit högaktuellt i och med fotbolls-VM och OS.
Resumé har undersökt hur partners till Sveriges olympiska kommitté ser på att deras varumärken i förlängningen associeras med ett OS som förläggs i en kommunistisk diktatur.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenSvenska SpelSOKPostkodlotterietToyotaKinaSkanskaToppnyheter

Fotbolls-VM i Qatar, ishockey-VM i Belarus och vinter-OS i Kina. De senaste åren har kritiken växt sig allt starkare att förlägga mästerskap i länder som är diktaturer eller på annat

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.