Varumärke
Sverigebilden stabilt positiv – trots corona
Publicerad: 6 april 2021, 09:38
2020 präglades av internationell kritik mot den svenska coronastrategin. Men Sverigebilden utomlands står sig alltjämt stark, enligt en rapport från Svenska Institutet.
Sveriges sätt att hantera corona-pandemin har ifrågasatts och varit omdebatterat i internationella medier. En tidigare rapport från Svenska Institutet visade också att Sverige har tappat i anseende hos våra nordiska grannländer under det senaste året.
I en mer omfattande analys, som bygger på analyser av omnämnanden av Sverige i internationella medier, perceptionsstudier om hur olika målgrupper uppfattar landet och sammanvägningar av Sveriges placeringar i olika rakningar, är Sverigebilden är oförändrad jämfört med tidigare år. I Nation Brand Index, ett analysverktyg för att mäta och ranka 50 länder i världen, hamnar Sverige på en niondeplats. En position landet har haft sedan 2018.
Två tredjedelar av respondenterna i NBI uppger att de har en fördelaktig bild av Sverige. I Tyskland är uppfattningen som bäst, där ligger Sverige på en andraplats.
Jämfört med förra mätningen rankas Sverige lägre i Turkiet, Storbritannien, Kanada och Sydkorea. Sveriges placering har stärkts i Brasilien, Australien, Polen och Kina. Högst rankas Sverige av respondenter i Tyskland, följt av Frankrike, Kina och Ryssland. Lägst placering har Sverige i Indien, plats 15.
Enligt Svenska Institutets rapport förknippas Sverige med starkt samhällsstyre, internationellt engagemang och jämställdhet.
I medierapporteringen om coronapandemin i Sverige har bevakningen i stort handlat om att Sverige har valt att gå sin egen väg och att det funnits en tillit mellan beslutsfattare och medborgare. Internationella mediers rapportering beskrivs i rapporten som ”överlag neutral och faktabaserad”. Rapporteringen var inledningsvis mer nyfiken för att sedan övergå till att bli mer kritisk.
Antal publiceringar om Sverige ökade under 2020 jämfört med 2019 och rapporteringen har i huvudsak varit corona-relaterad.