Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Sveriges varumärke växte sig starkare under coronapandemin

Publicerad: 13 september 2021, 08:46

Sveriges varumärke klättrar i ny ranking.

Foto: Fredrik Persson/TT

Sverige klättrar på listan av länder som anses ha klarat coronapandemin bäst. Enligt en undersökning som mäter olika länders varumärken hamnar Sverige på plats sju, skriver TT.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetVarumärken

 

Det är Nation brands index som låtit undersökningsföretaget Anholt Ipsos fråga 60 000 personer från 20 olika länder hur världens nationer hanterat coronapandemin.

I år hoppar Sverige upp till plats sju på listan, att jämföra med förra året då Sverige hamnade på plats 15, skriver TT.

”God indikator”

- Vi ser sällan länder göra den här typen av förflyttningar i internationella index under så kort tid. Vårt land uppfattas ofta ha agerat konsekvent under pandemin. Vi vet sedan tidigare att Sverigebilden är stabil över tid. Den här mätningen är en god indikator på det, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet, i ett pressmeddelande, enligt TT.

Länder som rankas högt i listan är de som ansetts hantera smittan bra och snabbt få ut vaccin till sina medborgare.

Före Sverige placerar sig bland andra Tyskland, Kanada, Schweiz, Nya Zeeland, Australien och Norge.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetVarumärken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News