Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Timbuktu förlorar upphovsrättsstriden mot SD i Stockholm

Publicerad: 28 November 2019, 12:04

Foto: Mostphotos/Andreas Almquist

Frasen ”Alla vill till himlen men ingen vill dö” har ingen verkshöjd, varför Sverigedemokraterna i Stockholms parafrasering i valkampanjen 2018 inte gör intrång i upphovsrätten, det menar Patent- och marknadsdomstolen.


Ämnen i artikeln:

TimbuktuPolitisk kommunikationSverigedemokraterna

På valaffischer inför valet 2018 använde sig Sverigedemokraterna i Stockholm av frasen ”Alla vill till himlen men ingen vill dö i vårdkön”, en parafrasering på frasen ”Alla vill till himlen men ingen vill dö”. Den sistnämnda har använts av flera artister, bland annat Jason ”Timbuktu” Diakité som har en låt och ett album med samma namn. Andra artister som använt sig av formuleringen är bland andra Joakim Thåström, Peter Tosh och Loretta Lynn

I november 2018 stämde Timbuktu och förlaget Universal music publishing Sverigedemokraterna i Stockholm för upphovsrättsintrång. Rättegången inleddes den 6 november och i dag kom domen.

Patent- och marknadsdomstolen anser att partiet inte gjort intrång i upphovsrätten då de menar att frasen saknar verkshöjd.

”Det har haft stor betydelse att artisten utgått från ett engelskt uttryck när han författade titeln och textavsnittet. Det kreativa tillskott han gett uttryckets formulering vid översättningen till svenska har bedömts vara begränsat.”

Jason ”Timbuktu” Diakité säger själv att han inte kände till att frasen använts av andra artister. Domstolen anser dock att åtminstone den engelska versionen av uttrycket är ”tämligen etablerad”.

Timbuktu och Universal music publishing får nu betala Sverigedemokraterna i Stockholm dess rättegångskostnader om 275 000 kronor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.