Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Uniqlo får nej – får inte använda svenska flaggan

Publicerad: 8 juli 2021, 11:24

Foto: Mostphotos

Statsheraldikern gillade inte den japanska klädjätten Uniqlos planer på att använda sin logotyp i anslutning till den svenska flaggan på kläder som tagits fram för den svenska OS-truppen, samt för försäljning till allmänheten.


Ämnen i artikeln:

VarumärkeUniqloMode

Det japanska modevarumärket Uniqlo har cirka 2000 butiker världen över och öppnade sin första butik i Sverige 2018. Genom ett samarbete med Sveriges olympiska kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté ska Uniqlo nu ta fram den svenska OS-truppens kläder inför OS i Tokyo 2021 och Peking 2022. Produkterna ska även säljas till en bred allmänhet. 

För det har Uniqlo vänt sig till Patent- och registreringsverket (PRV) med en ansökan om att få använda den svenska flaggan bredvid sin logotyp på kläderna. 

Det gillas dock inte av Statsheraldikern, som yttrat sig i ärendet på begäran av PRV.  

”Att atleterna vid internationella tävlingar bär dräkter med svenska officiella beteckningar är naturligt, men inte att en svensk statssymbol arbetas in i ett utländskt klädvarumärke”, skriver Statsheraldikern i handlingarna från PRV och fortsätter:

”Flaggan är en i lag skyddad statssymbol och officiell beteckning för Sverige. Den representerar nationen och kan under vissa omständigheter även användas i marknadsföringen av svenska produkter, men aldrig i varumärket för utländskt företagsprodukter”.

LÄS MER: Hög risk för varumärkesintrång när annonsörer EM-kampanjar: ”Enorma summor står på spel”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkeUniqloMode

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.