Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Urbanears lanserar nytt varumärkeskoncept efter förlustår

Publicerad: 12 Maj 2020, 08:45

Bild från Urbanears nya kampanj.

Foto: Press

Efter att ägarbolaget Zound Industries gjorde sin första förlust på länge väljer Urbanears att gå en ny väg, och lanserar nytt varumärkeskoncept. ”Vi är ett varumärke som aldrig följt regler”, säger Ebba Studt, global brand director, i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

Zound Industries

Svenska Urbanears lanserades 2009 och har gjort sig kända för sina färgglada hörlurar döpta efter geografiska platser i Stockholm. 2016 sprängde ägarbolaget Zound Industries miljardvallen för försäljning, en ökning som också får skjuts av samarbetet med ljudbolaget Marshall. 

Nu testar Urbanears nytt och lanserar sina första ”true wireless”-lurar, det vill säga trådlösa hörlurar. I samband med det lanserar man också det nya varumärkeskonceptet ”Always True” som bolaget menar är en manifestering av deras värderingar mänskligt, progressiv och modig.

– Vi är ett varumärke som aldrig följt regler. Alltid identifierat oss med att skapa moderiktiga accessoarer, snarare än teknikinnovationer. Lanseringen av Urbanears Luma och Urbanears Alby tillsammans med vårt nya varumärkeskoncept, visar att vi tar fasta på våra progressiva värderingar och gör avtryck med vår stil. Det handlar inte om att skrika högst, utan att ha något att säga, något att stå för, säger Ebba Studt, global brand director, i ett pressmeddelande.

Den nya inriktningen kommer efter ett svagt finansiellt år för hörlursbolagets ägare Zound Industries, som i fjol för första gången sedan 2013 gick med förlust. Som en förklaring till det sjunkande resultatet pekade styrelseordföranden Tommy Jacobson på att bolaget helt missat ”true wireless”-trenden av typen Airpods, enligt en intervju med Di Digital

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Zound Industries

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.